Frøy med snarvei til fast jobb – møter både applaus og kritikk
Frøy vil løse rekrutteringskrisen med to ukers intensivkurs for folk uten maritim bakgrunn. Ordningen roses av Kystrederiene, men møter motstand fra sjøfolk og tillitsvalgte som frykter svekket sikkerhet.
Geir Offerdal, rådgiver i Norsk Sjømannsforbund.
Jógvan H. Gardar
jhg@maritimlogg.no
Rekrutteringskrisen i maritim næring har fått rederiet Frøy til å tenke utradisjonelt. Med konseptet «Velkommen om bord» tilbyr selskapet to ukers intensivkurs for personer uten maritim erfaring – med fast jobb som mulig utfall.
«Helt rå respons»
– Vi har fått helt rå respons, sier Anders Skaare, rekrutteringsansvarlig i Frøy, til Kystens Næringsliv. Allerede ved lanseringen meldte mer enn hundre seg på interesselisten til de 20 kursplassene.
Skaare mener mange kandidater har med seg verdifulle ferdigheter fra andre bransjer – enten de har skrudd bil, jobbet på byggeplass eller drevet gård.
– Det viktigste er engasjement og vilje, ikke formell utdanning, har han tidligere forklart i et intervju på Frøygruppens egne nettsider.
Applaus fra Kystrederiene
Støtte kommer også utenfra. Tor Arne Borge, administrerende direktør i Kystrederiene, mener tiltaket viser at næringen tar ansvar:
– Det maritime Norge trenger folk som vil, kan og tør. Med «Velkommen om bord» viser Frøy hvordan bransjen selv tar grep om rekruttering og kompetansebygging, uttalte han til Frøygruppen.no.
Fra tømrer til skipper
Frøy trekker gjerne fram egne ansatte som eksempel på hva som er mulig. Skipper Andreas Bakken gikk fra fagbrev i tømrer- og elektrofag til servicebåt:
– Jeg visste ikke engang hva en servicebåt var da jeg tok kontakt første gang. Men jeg fikk muligheten og kastet meg rundt. I dag er jeg skipper, fortalte han i intervju med Frøygruppen.no.
Også Ola Pettersen, tidligere melkebonde og nå kaptein i Frøy, peker på at det aldri er for sent å skifte karriere. Han tok styrmannsutdanning etter fylte 50 år.
Dette er de historiene Frøy selv løfter fram for å vise at «Velkommen om bord» kan gi nye veier inn i en bransje med stort behov for arbeidskraft.
Skepsis fra egne rekker
Men ikke alle jubler. For sjøfolk og tillitsvalgte i Frøy oppleves tiltaket mer risikabelt enn nyskapende. Klubbleder Jarle Børrestad er blant dem som reagerer:
– Om jeg ser frem til å få en uerfaren hjelper om bord? Det kan jeg ikke si, uttalte han til Kystens Næringsliv.
Børrestad peker på risikoen for ulykker og dødsfall dersom personer med to ukers kurs settes rett inn i krevende operasjoner. Flere klubbledere i Frøy stiller spørsmål ved hvordan ordningen harmonerer med målet om færre ulykker til sjøs.
«Store spørsmålstegn»
Også fra sjømannsorganisasjonene møter Frøy kritiske spørsmål. Geir Offerdal, rådgiver i Norsk Sjømannsforbund, sier til Kystens Næringsliv:
– Vi setter store spørsmålstegn ved det rederiet nå gjør.
Offerdal advarer mot at ordningen kan sende feil signaler og svekke kravet til kompetanse i næringen.
Kilder:
Kystens Næringsliv: «Honningkrukke for rederiet: Fra klasserom til jobb på bare to uker» (26. august 2025)
Kystens Næringsliv: «– Om jeg ser frem til å få en uerfaren hjelper om bord? Det kan jeg ikke si.» (2. september 2025)
Kystens Næringsliv: «– Vi setter store spørsmålstegn ved det rederiet nå gjør» (9. september 2025)
Frøygruppen.no: «Frøy tenker nytt: – Det maritime Norge trenger folk som vil, kan og tør» (19. juni 2025)
Flere saker
"Havila Polaris" fyller biogass ved Polarbase utenfor Hammerfest.
Havila Kystruten
Kystruten seiler med 92 prosent lavere utslipp
KRIGSSEILER: Reidar Johannes Wiggen mønstret på fire handelsskip under krigen.
Privat
Krigsseileren ble svartelistet – nå vil barnebarnet ha svar
Tri Nguyen Dinh
Åpner arkivet
TRE LISTER: Mens «Bad elements list» var et displinærkartotek, var de to andre lister som utelukket sjøfolk fra hyre. Foto: Tri Nguyen Dinh
Tri Nguyen Dinh
– Må lære av historien
Tri Nguyen Dinh
Min tatovering - Andreas Husa
"Havila Capella" til kai i Trondheim.
Jógvan H. Gardar


