Leder
Plass til alle – en nødvendighet
LEDER: Historien til Maria Åmås viser hvor krevende det kan være å være annerledes på sjøen. Hun forlot yrket etter det hun opplevde som grov trakassering, men er nå tilbake og ønsker å bidra til et godt arbeidsmiljø. Slik skal det være: Maritim næring må være for alle.
Tallene som kom fra Sjøfartsdirektoratet i 2023, der 27 prosent av sjøfolk hadde opplevd mobbing eller trakassering det siste året, var skremmende. Når arbeidsmiljøet svikter, går det ut over sikkerheten og rekrutteringen. Trivsel og trygghet er like viktig som verneutstyr og prosedyrer – et dårlig miljø kan presse erfarne sjøfolk ut og skremme nye fra å velge yrket.
Derfor er det positivt at næringen tar grep. Samarbeidserklæringen om likestilling er et skritt i riktig retning – med målrettet arbeid for rekruttering og arbeidsmiljø, og nulltoleranse for trakassering. Det samme er tiltakene i «Sikkerhet for alle»-rapporten.
Men holdningsarbeid må også prioriteres. For å skape varig endring må ledere og mannskap ta ansvar for å bygge en kultur der alle behandles med respekt. Det handler ikke bare om regelverk, men om hvordan vi møter hverandre i hverdagen. Ingen skal måtte tåle trakassering for å kunne jobbe på sjøen.
Språk endres også – begreper som «styrmann» og «sjømann» vurderes tilpasset for å speile et mer moderne og inkluderende sjøliv. Det er en viktig markering, men endringer må følges opp i praksis.
Sjøfolk har like stor rett til vern som alle andre arbeidstakere i Norge. Dette er ikke bare et spørsmål om likestilling – det handler om sikkerhet, rekruttering og maritim nærings framtid. Skal vi tiltrekke oss og beholde dyktige folk, må vi sikre at det er plass til alle.
Leder i Maritim Logg nr. 2 2025
Flere saker
Tri Nguyen Dinh
Åpner arkivet
TRE LISTER: Mens «Bad elements list» var et displinærkartotek, var de to andre lister som utelukket sjøfolk fra hyre. Foto: Tri Nguyen Dinh
Tri Nguyen Dinh
– Må lære av historien
Tri Nguyen Dinh
Min tatovering - Andreas Husa
"Havila Capella" til kai i Trondheim.
Jógvan H. Gardar
Havila Kystruten får økonomisk ro
Rederiet K. Sætre planlegger nytt batterielektrisk frakteskip som skal gå langs kysten med korn og gjødsel for Felleskjøpet. Felleskjøpet Agri planlegger ladeanlegg på Vestnes og i Moss. Illustrasjon: K. Sætre Rederi
Illustrasjon: K. Sætre Rederi
Framtidas skip går på batteri – og de fungerer
Fartøyet kan lades med opp til 7,5 MVA, som gjør at det kan full-lades på rundt 9 timer.
Foto: Naval Dynamics


