Retten til samvær
LEDER: Tidligere kunne sjøfolk være borte i månedsvis uten større kontakt med familien der hjemme. Et og annet telegram, og noen få samtaler på langbølgen, der alle kunne høre hva som ble sagt. Det var eneste kontakten hjem.
Teknologien har utviklet seg raskt, og internettilgang har blitt en livslinje for mange som jobber langt borte fra familien – ikke minst for de som arbeider på sjøen. Men selv om verden er mer sammenkoblet enn noen gang før, er det fortsatt utfordringer for sjøfolk når det gjelder å holde kontakten med sine kjære. Mange som seiler opplever begrenset tilgang til internett om bord, noe som gjør det vanskelig å ha regelmessig og meningsfull kontakt med partner, barn og venner. Sjøfolk har ikke samme nettilgang som folk på land tar som en selvfølge, ja nærmest som en menneskerett.
En undersøkelse fra ITF (International Transport Workers’ Federation) viser at mangelen på stabil internettforbindelse om bord på skip er en stor utfordring. Ifølge rapporten føler 60 prosent av sjøfolk seg isolert og savner mer kontakt med familien. Flere forteller om hvordan denne avstanden skaper en emosjonell barriere som er vanskelig å overvinne, selv når de har mulighet til å komme hjem i noen uker etter en lang tur.
Mangel på internettilgang handler ikke bare om trivsel, men også om mental helse. I en tid der kontakt med omverdenen, enten det er gjennom videosamtaler eller sosiale medier, er blitt en selvfølge for de fleste, er det en påminnelse om hvor sårbar man kan føle seg når man blir frarøvet denne kontakten. For de som tilbringer mye tid på sjøen, kan sporadisk og uforutsigbar nettforbindelse forsterke følelsen av ensomhet.
Men dette er også en situasjon som kan forbedres. Flere rederier begynner å investere i bedre internettilgang om bord, og det er et økende press fra sjøfolkene selv om å prioritere dette som en del av arbeidsmiljøet. Sikkerhet på sjøen vil alltid komme først, men i en tid der teknologi muliggjør konstant forbindelse nesten hvor som helst i verden, bør ikke sjøfolk stå igjen uten denne rettigheten.
Flere saker
Fergekøer langs kysten. ILLUSTRASJONSFOTO
Jógvan H. Gardar
Mannskapsmangel lammer fergetrafikken
Utenriksminister Espen Barth Eide (Ap).
Jógvan H. Gardar
Norge sanksjonerer russiske fiskerirederier – anklages for spionasje
Sommer, fint vær, godt humør, sjø. Og menn som prøver å vise seg frem. Ikke gjør det, er rådet fra Flyte.
Illustrasjonsfoto/Jógvan H. Gardar
Menn må skjerpe seg ved vannet
Kurt Andre Eide
CO₂-avgift truer bunkringsanlegg og arbeidsplasser i nord
Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.
LH2 Shipping AS / Sigve Hoff Larsen.
Bygger verdens første hydrogendrevne bulkskip
Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.
Oma Baatbyggeri