ITF Cabotage Task Force:
– Viktig plattform for norske interesser
2.-5. mars representerte Direktør Hans Sande NSOF på ITF sin Cabotage Task Force-samling i Montréal.
Illustrasjonsfoto/Vegard R. Pedersen
ITF Cabotage Task Force er en internasjonal arbeidsgruppe under den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen (ITF) som har som hovedformål å beskytte og styrke kabotasjepolitikken globalt.
– Kabotasjeprinsippet innebærer at innenriks skipsfart i et lands territorialfarvann skal forbeholdes nasjonale rederier og sjøfolk, noe som bidrar til å sikre arbeidsplasser, opprettholde maritim kompetanse, beskytte nasjonale interesser og forhindre sosial dumping. Task Forcen fungerer som et globalt forum for erfaringsutveksling, strategisk samarbeid og koordinering av tiltak for å styrke og bevare nasjonale kabotasjeregler i ulike land, forklarer Sande.
Norsk lønn skal debatteres
Fra NSOFs side redegjorde han for status på innføringen av norske lønns- og arbeidsvilkår i nasjonale farvann.
– Etter mange års kamp ble lovforslaget lagt fram i fjor, men det har svakheter som må adresseres. Regjeringen har varslet at en proposisjon skal til behandling i Stortinget i april 2025. Dette er en sak av stor betydning for norsk sjøfart, da det sikrer rettferdige konkurransevilkår og et sterkt hjemmemarked for norske sjøfolk, slår Sande fast.
– Deltakelsen i ITF Cabotage Task Force gir NSOF en viktig plattform for å fremme norske interesser og utveksle erfaringer med andre land som har lignende utfordringer. Arbeidet med å sikre gode rammevilkår for maritim sektor fortsetter, og NSOF vil være en aktiv pådriver for å styrke norske sjøfolks rettigheter og arbeidsvilkår i tiden framover og å støtte andre nasjoner i deres arbeid, avslutter han.
Kabotasje i maritim næring
Kabotasjeprinsippet innebærer at innenriks skipsfart i et lands territorialfarvann skal forbeholdes nasjonale rederier og sjøfolk. I Norge betyr dette at transport mellom to norske havner normalt skal utføres av norskregistrerte fartøy med norske mannskaper.
Hensikten er å sikre arbeidsplasser, opprettholde maritim kompetanse, beskytte nasjonale interesser og forhindre sosial dumping. Prinsippet bidrar også til å styrke nasjonal kontroll over sjøtransporten og sikre like konkurransevilkår.
Internasjonalt samarbeider flere land om å bevare og styrke nasjonale kabotasjeregler. En egen Task Force fungerer som et globalt forum for erfaringsutveksling, strategisk samarbeid og koordinering av tiltak på dette området.
Flere saker
Tri Nguyen Dinh
Min tatovering - Henrik Tveit Thue
Harald var velfungerende etter krigen, så det er merkelig at han var svartelistet, sier datteren.
Tri Nguyen Dinh
Risikerte livet – ble svartelistet av Norge
Selfa Arctic
Tre videregående skoler får nye undervisningsfartøy
Jógvan H. Gardar
Etterlyser krigsplan for sjøfolk
Teknisk direktør Nils Kristian Berge i Fjord1 deler sine tanker om hva som skal til for å få fart på overgangen til nullutslipp i hurtigbåtnæringen.
Jógvan H. Gardar
– Skal vi få fart på det grønne skiftet til sjøs, må vi tørre å tenke nytt
I den norske handelsflåten nå er det få eller ingen nordmenn igjen.
Tri Nguyen Dinh

