Det er nå eller aldri
VIKTIG ARBEID: Norske sjøfolk gjør en samfunnskritisk jobb og representerer sentral kjernekompetanse. Her fra broa på Rem Art ved Vestbase i Kristiansund.
Marius Mandal Bårdsgjerde
OVERBLIKK: Norske lønns- og arbeidsvilkår burde være en selvfølge også i norske farvann, men slik er det dessverre ikke. Selv på norsk sokkel, hvor Norge skaper vår fremtidige velstand, har skiftende regjeringer unnlatt å sikre norske lønns- og arbeidsvilkår. Hvorfor skal norske redere med norsk besetning måtte konkurrere i hjemlige farvann med utenlandske operatører som har helt andre driftsutgifter? Nettolønnsordningen er viktig, men den er ikke tilstrekkelig for å utjevne de norske sjøfolkenes konkurranseulempe.
Hvorfor mener norske politikere at man ikke skal kunne sikre en inntekt på havet i hjemlige farvann som gjør det mulig å leve i Norge? Hvorfor vurderes ikke disse arbeidsplassene til sjøs som samfunnskritiske og viktige, både for sysselsetting av sjøfolk og for den kjernekompetansen de representerer, som er avgjørende for å opprettholde en maritim klynge i Norge?
Noen roper proteksjonisme; vi roper politisk tafatthet. Regjeringen har nylig sendt ut et forslag om at utenlandske operatører på utenlandsk flagg må tilby sine ansatte norske lønns- og arbeidsvilkår. Forslaget har sine svakheter, og disse har vi påpekt. Vi forventer intet mindre enn at disse hullene tettes, slik at vi får et robust rammeverk for gjennomføring av reguleringen.
Det er nå eller aldri.
Flere saker
Teknisk direktør Nils Kristian Berge i Fjord1 deler sine tanker om hva som skal til for å få fart på overgangen til nullutslipp i hurtigbåtnæringen.
Jógvan H. Gardar
– Skal vi få fart på det grønne skiftet til sjøs, må vi tørre å tenke nytt
I den norske handelsflåten nå er det få eller ingen nordmenn igjen.
Tri Nguyen Dinh
Rystet over manglende satsing på sjøfolk
UHELL: Jeg hadde aldri spist en hasjkake med overlegg og risikert en hel yrkeskarriere, sier matrosen.
Tri Nguyen Dinh
«Thomas» spiste hasjkake – mistet jobben
Felix Seifert/NTNU
NTNU leder maritimt KI-senter
– I forslaget til statsbudsjett vil vi gjøre det kjent at vi avslutter arbeidet med Stad skipstunnel. Det blir så dyrt at vi mener det ikke er ansvarlig å gå videre med prosjektet, sier statsminister Jonas Gahr Støre.
Håvard Sæbø
Skuffelse og vantro - Regjeringen skroter Stad skipstunnel
HÅPER PÅ BEDRING: Morten Støbakk forteller om mange kolleger som har blitt og fortsatt blir behandlet veldig dårlig. FOTO: Jan-Erik Østlie