Det er nå eller aldri
VIKTIG ARBEID: Norske sjøfolk gjør en samfunnskritisk jobb og representerer sentral kjernekompetanse. Her fra broa på Rem Art ved Vestbase i Kristiansund.
Marius Mandal Bårdsgjerde
OVERBLIKK: Norske lønns- og arbeidsvilkår burde være en selvfølge også i norske farvann, men slik er det dessverre ikke. Selv på norsk sokkel, hvor Norge skaper vår fremtidige velstand, har skiftende regjeringer unnlatt å sikre norske lønns- og arbeidsvilkår. Hvorfor skal norske redere med norsk besetning måtte konkurrere i hjemlige farvann med utenlandske operatører som har helt andre driftsutgifter? Nettolønnsordningen er viktig, men den er ikke tilstrekkelig for å utjevne de norske sjøfolkenes konkurranseulempe.
Hvorfor mener norske politikere at man ikke skal kunne sikre en inntekt på havet i hjemlige farvann som gjør det mulig å leve i Norge? Hvorfor vurderes ikke disse arbeidsplassene til sjøs som samfunnskritiske og viktige, både for sysselsetting av sjøfolk og for den kjernekompetansen de representerer, som er avgjørende for å opprettholde en maritim klynge i Norge?
Noen roper proteksjonisme; vi roper politisk tafatthet. Regjeringen har nylig sendt ut et forslag om at utenlandske operatører på utenlandsk flagg må tilby sine ansatte norske lønns- og arbeidsvilkår. Forslaget har sine svakheter, og disse har vi påpekt. Vi forventer intet mindre enn at disse hullene tettes, slik at vi får et robust rammeverk for gjennomføring av reguleringen.
Det er nå eller aldri.
Flere saker
"Havila Capella" til kai i Trondheim.
Jógvan H. Gardar
Havila Kystruten får økonomisk ro
Rederiet K. Sætre planlegger nytt batterielektrisk frakteskip som skal gå langs kysten med korn og gjødsel for Felleskjøpet. Felleskjøpet Agri planlegger ladeanlegg på Vestnes og i Moss. Illustrasjon: K. Sætre Rederi
Illustrasjon: K. Sætre Rederi
Framtidas skip går på batteri – og de fungerer
Fartøyet kan lades med opp til 7,5 MVA, som gjør at det kan full-lades på rundt 9 timer.
Foto: Naval Dynamics
Planlegger batteriskip med rekkevidde Oslo-Tromsø
Illustrasjon/Vestlandske
To ferger elektrifiseres med 17 MWh batteripakker
Tri Nguyen Dinh
Min tatovering - Henrik Tveit Thue
FORFATTEREN: Tor Ola Svennevig håper sjøfolk vil fortsette å romantisere det som har vært så viktig for denne yrkesgruppen gjennom flere hundre år.
Tri Nguyen Dinh


