God respons på NOR-oppgjøret
I forbindelse med årets hovedoppgjør for NOR-overenskomstene har Norsk Sjøoffisersforbund lagt ekstra vekt på grundig informasjon i for- og etterkant av forhandlingene. Tilbakemeldingene fra medlemmene er i stor grad positive – både på resultatet av oppgjøret og på kommunikasjonen underveis.
INFORMERTE: Avdelingsleder Trond Løfgren og seniorrådgiver Stig Fredrik Olaisen i samtale med medlemmer under et av høstens webinarer.
Nils Ragnar Løvhaug
– Vi har tidligere fått tilbakemeldinger om at det var for lite informasjon, så vi har vært bevisste på dette og prøvd å tenke nytt denne gangen. Blant annet lagde vi debattheftet som sier noe om grunnlaget for krav og tall, vi hadde egen tillitsvalgtsamling om oppgjøret, vi arrangerte webinarer både før og etter forhandlingene for medlemmer som ønsket å gi innspill, og alle har også fått muligheten til å evaluere gjennom et spørreskjema i etterkant, sier avdelingsleder Trond Løfgren.
Flertallet fornøyde
Årets oppgjør endte som de fleste vet med en økonomisk ramme på 5,9 prosent og 6,3 prosent for henholdsvis utenriksfergene og de øvrige NOR-overenskomstene. I tillegg fikk man på plass viktige endringer for fartøyer som opererer utenfor nordeuropeisk farvann og i reglene knyttet til velferdspermisjon.
– Av foreløpige tilbakemeldinger går det fram at om lag halvparten av medlemmene beskriver oppgjøret som godt, mens bare en av fem er misfornøyd. Vel halvparten mener også at de fikk god informasjon under og etter oppgjøret, men 23 prosent opplevde informasjonsflyten som dårlig. Vi skal dra med oss disse erfaringene og videreutvikle informasjonsarbeidet enda mer fram mot neste oppgjør.
Retter blikket mot NIS-oppgjøret
Nå rettes blikket mot hovedoppgjøret for Nordisk NIS, som kommer 13. januar. Her vil NOR-oppgjøret legge sterke føringer for diskusjonene med Rederiforbundet.
– Men vi har også noen særkrav, blant annet knyttet til seiling i polare farvann og rettigheter ved ekstratjeneste, forhold som er lite regulert i Nordisk NIS-avtalen i dag. Medlemmene som er ansatt på Nordisk NIS-avtalen vil bli inviterte til et eget webinar over nyttår, i forkant av oppgjøret, forteller Løfgren.
Flere saker
Fergekøer langs kysten. ILLUSTRASJONSFOTO
Jógvan H. Gardar
Mannskapsmangel lammer fergetrafikken
Utenriksminister Espen Barth Eide (Ap).
Jógvan H. Gardar
Norge sanksjonerer russiske fiskerirederier – anklages for spionasje
Sommer, fint vær, godt humør, sjø. Og menn som prøver å vise seg frem. Ikke gjør det, er rådet fra Flyte.
Illustrasjonsfoto/Jógvan H. Gardar
Menn må skjerpe seg ved vannet
Kurt Andre Eide
CO₂-avgift truer bunkringsanlegg og arbeidsplasser i nord
Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.
LH2 Shipping AS / Sigve Hoff Larsen.
Bygger verdens første hydrogendrevne bulkskip
Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.
Oma Baatbyggeri