Tariffoppgjør
Fiskebåt: enighet og brudd i forhandlingene
Dnmf gikk til brudd i forhandlingene med Fiskebåt, mens NSF og NSOF ble enige med motparten.
FISK: Forhandlingene om ny avtale med Fiskebåt ble gjennomført i september. To av tre forbund på Maritimt Hus godtok avtalen, mens det tredje forbundet gikk i brudd.
Kurt André Eide
Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og Det Norske Maskinistforbund hadde 18. og 19. september felles forhandlinger med Fiskebåt om tariffavtalene i havfiskeflåten.
NSOF: enighet
NSOF-delegasjonen ble enig med Fiskebåt om ny avtale. Forhandlingslederen sier at de fikk det som var viktigst.
– For oss var det viktigste å beholde overenskomsten slik den er. Vi har klart avvist alle motpartens krav om at endringer i dekning av felleskostnader til for eksempel CO2 og drivstoff, sier forhandlingsleder Trond A. Dyb.
I forhandlingsresultatet til NSOF ligger blant annet at verkestedhyrene økes og det er avtalt dekning av utgifter til kurs.
NSF: enighet
Norsk Sjømannsforbund ble enig med Fiskebåt om noen endringer i dagens avtale, samt at man er enige om å gå videre i prosessen med å få på plass en snøkrabbe-tariff gjeldende fra 1. januar 2025.
Partene har tidligere forpliktet seg til å fremme likestilling og hindre diskriminering, samt søke å hindre mobbing og trakassering i næringen. Dette arbeidet formaliseres nå også i tariffsammenheng.
NSF fikk med en presisering i tariffavtalen om at rimelige og nødvendige utgifter, herunder reise og opphold, i forbindelse med kurs pålagt av rederiet, som for eksempel sikkerhetskurs, skal dekkes av arbeidsgiver.
Det gis en økning på 10 prosent på timesatsen for arbeid utenom arbeidsplikt for alle omfattet av tariffavtalen med fiskebåt, herunder også lærlinger.
Lærlingene, som er fastlønnet, gis en økning i lønn på ti prosent. NSF er imidlertid skuffet over at Fiskebåt ikke ønsket å løfte lærlingene ytterligere, til tross for at man gav avkall på generelt tillegg på hyresatsene på øvrige ansatte. Økningen på ti prosent tilsvarer mindre enn det som utgjør frontfaget i perioden siden sist lønnen til lærlingene innenfor fiskeri ble økt.
– Avlønningen av lærlingene i denne delen av næringen sakker akterut fra resten av den maritime næringen, sier Ann Jorunn Olsen, Leder for fiskeriavdelingen i Norsk Sjømannsforbund.
Rederiene blir også pålagt en rutine for å varsle sine ansatte om endringer i turnusplanen.
– At Fiskebåt ikke ønsker å premiere bedre den store ressursen lærlingene i havfiskeflåten er for denne delen av næringen, er sterkt beklagelig avslutter Olsen.
NSF forutsetter endelig godkjenning av forhandlingsprotokollen i Forbundsstyret 22. oktober. Godkjennes avtalen da, så trer endringene i kraft med virkning fra 1. januar 2025.
Dnmf: ikke enighet
Det ble brudd i forhandlingene mellom Dnmf og Fiskebåt. Forhandlingsleder Anders Gjestad sier at Fiskebåt ikke kunne innfri de viktigste krava, og brudd ble derfor et faktum.
Etter to dager med forhandlinger, kom ikke partene til enighet.
Det blir mekling 11. og 12. desember.
Flere saker
Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.
LH2 Shipping AS / Sigve Hoff Larsen.
Bygger verdens første hydrogendrevne bulkskip
Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.
Oma Baatbyggeri
Første hel-elektriske kombi-katamaran til Lysefjorden
FORBEREDELSER: Stein Roger Flåten (til høyre) er ansvarlig kobbekjøttkokk, mens formann Odd Arne Hermansen assisterer.
Jan Morten Holst
Kobbefest i Tromsø Skipperforening
ENDELIG: Store smil i Stortingets vandrehall etter at loven ble vedtatt. Fra venstre: Hans Sande, NSOF; Hege-Merethe Bengtsson; Dnmf; Bjørnar Skjæran, AP; Kurt Inge Angell, NSF; Kine Asper Vistnes, LO; Rune Støstad, Ap; Are Tomasgard, LO og Steffen Handal, Unio.
Tri Nguyen Dinh
Feiret at loven er vedtatt
Store skip ser deg ikke, derfor bør du holde god avstand. Hver sommer kommer småbåter altfor nær store fartøy - dette er svært risikabelt. Fra broa på et stort skip kan små båter rett foran baugen havne i blindsonen.
Statslos Alexander Nordahl/Kystverket
– Vi ser dere ikke før det er for sent
KAMPANJE: Sjøfolkene mener dette er den viktigste saken i vår tid. Om Fremskrittspartiet skal støtte sjøfolka, må de også støtte loven, mener Sjømannsforbundet.
Skjermdump fra kampanjen