MF Hydra:
Teknologisk triumf – økonomisk utfordring
MF «Hydra» viser at hydrogenferjer fungerer teknisk – men uten lokal produksjon og støtte gir prosjektet store tap.
Norled
MF «Hydra» markerer et teknologisk gjennombrudd: verdens første bil- og passasjerferje drevet av flytende hydrogen, i drift siden mars 2023. Den seiler stille og utslippsfritt mellom Hjelmeland og Nesvik – men bak suksessen lurer økonomiske utfordringer.
Stavanger Aftenblad skriver at ferjen fortsatt importerer hydrogen med lastebil fra Tyskland hver tredje uke. Lokal produksjon uteblir, og Norled – operatøren bak MF «Hydra» – peker på at dette er hovedårsaken til det økonomiske tapet. Stavanger Aftenblad skriver at i 2024 rapporterte selskapet et underskudd på hele 907 millioner kroner. Reservefartøy med dieselmotorer har også vært nødvendig når hydrogenleveransene svikter.
Teknologisk fungerer prosjektet godt, i følge Ballard, som har levert brnselsellene til fartøyet: MF «Hydra» bruker to 200 kW brenselceller fra Ballard, i kombinasjon med batterier og diesel. Hybridløsningen har gitt verdifulle erfaringer og etablert nye standarder for sikkerhet og bruk av hydrogen til sjøs, skriver Ballard Blog.
Flere saker
Steve Trowsdale
ITF
Rekordøkning i forlatte sjøfolk
JUBLER: Kadett Jørn Egset er strålende fornøyd med den nye kadettavtalen. Her avbildet iført kullfiltermaske i forbindelse med maling om bord.
Privat
Ny kadettavtale: – Helt fantastisk!
DYRERE MED EN ULYKKE: Sjømannsforbundets Kim Helge Fjereide påpeker at en ulykke er dyrere enn HMS-arbeid og oppfordrer flere til å delta på Verneombudskonferansen.
Tri Nguyen Dinh
Fortsatt mange ledige plasser på verneombudskonferansen
UNDER ANGREP: Rødehavet er et spesielt utsatt område for angrep. Her bryter oljetankeren «Cordelia Moon» ut i flammer, etter å ha blitt truffet av et missil i 2024. Bildet er fra en video houthiene offentliggjorde i etterkant.
rasjonsfoto: Houthi Military Media/REUTERS/NTB
Å få sjøfolk trygt hjem er vår viktigste oppgave
Erik Bahe Steen
Historisk seilas langs Telemarkskanalen
SIKKERHET: Uten en målrettet innsats for å utdanne maritim kompetanse, risikerer vi at Forsvaret ikke får tilgang til den nødvendige kompetansen for å opprettholde nasjonens sikkerhet, sier Hans Petter Hildre.
Tri Nguyen Dinh