MF Hydra:
Teknologisk triumf – økonomisk utfordring
MF «Hydra» viser at hydrogenferjer fungerer teknisk – men uten lokal produksjon og støtte gir prosjektet store tap.
Norled
MF «Hydra» markerer et teknologisk gjennombrudd: verdens første bil- og passasjerferje drevet av flytende hydrogen, i drift siden mars 2023. Den seiler stille og utslippsfritt mellom Hjelmeland og Nesvik – men bak suksessen lurer økonomiske utfordringer.
Stavanger Aftenblad skriver at ferjen fortsatt importerer hydrogen med lastebil fra Tyskland hver tredje uke. Lokal produksjon uteblir, og Norled – operatøren bak MF «Hydra» – peker på at dette er hovedårsaken til det økonomiske tapet. Stavanger Aftenblad skriver at i 2024 rapporterte selskapet et underskudd på hele 907 millioner kroner. Reservefartøy med dieselmotorer har også vært nødvendig når hydrogenleveransene svikter.
Teknologisk fungerer prosjektet godt, i følge Ballard, som har levert brnselsellene til fartøyet: MF «Hydra» bruker to 200 kW brenselceller fra Ballard, i kombinasjon med batterier og diesel. Hybridløsningen har gitt verdifulle erfaringer og etablert nye standarder for sikkerhet og bruk av hydrogen til sjøs, skriver Ballard Blog.
Flere saker
Norled
Teknologisk triumf – økonomisk utfordring
Fergekøer langs kysten. ILLUSTRASJONSFOTO
Jógvan H. Gardar
Mannskapsmangel lammer fergetrafikken
Utenriksminister Espen Barth Eide (Ap).
Jógvan H. Gardar
Norge sanksjonerer russiske fiskerirederier – anklages for spionasje
Sommer, fint vær, godt humør, sjø. Og menn som prøver å vise seg frem. Ikke gjør det, er rådet fra Flyte.
Illustrasjonsfoto/Jógvan H. Gardar
Menn må skjerpe seg ved vannet
Kurt Andre Eide
CO₂-avgift truer bunkringsanlegg og arbeidsplasser i nord
Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.
LH2 Shipping AS / Sigve Hoff Larsen.