– Setter hele næringen i fare
14. mai la regjeringen fram sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2024. Sjømannsorganisasjonene konstaterer at regjeringen nok en gang ikke leverer på det de gjentatte ganger har lovet om å styrke tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk. I stedet foreslås den redusert med 44 millioner kroner.
GOD STEMNING: Høsten 2021 var stemningen på topp da den nye regjeringen la fram sin Hurdalsplattform, der de lovet å styrke nettolønnsordningen.
Tri Nguyen Dinh
– I en tid med høy inflasjon ignorerer regjeringen konsekvensene dette har for konkurransekraften til norske rederier med norsk besetning. Manglende oppfølging av denne ordningen setter hele den norske maritime næringen i fare, slår administrerende direktør Hans Sande i Norsk Sjøoffisersforbund fast.
– Svikter sjøfolkene
Tilskuddsordningen for sysselsetting av arbeidstakere til sjøs skal bidra til å opprettholde norsk maritim kompetanse og sørge for rekruttering av norske sjøfolk på skip under norsk flagg. Tilskuddsordningen kompenserer delvis for kostnadsulempen ved å sysselsette arbeidstakere fra Norge og de andre EØS-landene.
I Hurdalsplattformen lovet regjeringen at ordningen skulle styrkes, men dette ser altså ikke organisasjonene noe til i det reviderte budsjettforslaget. Nettolønnsordningen blir ikke prisjustert, noe som i realiteten betyr en svekkelse av ordningen. Hadde den blitt prisjustert ville makstaket vært på over 250 000 kroner, men nå beholdes taket på 220 000 kroner. Utgiftene til ordningen er redusert med 44 millioner kroner i forslaget.
– Her lar regjeringen en stor sjanse gå fra seg til å heve nettolønnsordningen og gjøre norsk bosatt arbeidskraft konkurransekraftig, med evne til å konkurrere om arbeidsplasser på norsk sokkel og i norske farvann. Vårt ønske er at de skulle bruke mer penger for å bevare norske sjøfolk og styrke sjøfartsnasjonen Norge. Nå skal de altså bruke mindre. Her legges det opp til å bruke mer penger totalt i budsjettet, men igjen så ser vi at regjeringen svikter sjøfolkene, sier en oppgitt forbundsleder Kurt Inge Angell i Norsk Sjømannsforbund.
– I tillegg forventer vi at regjeringen starter jobben med å lovfeste mer av innholdet. Dette er et er et krav en samlet næring står bak, fortsetter han.
Skaper uforutsigbarhet
Det norske maskinistforbund er helt på linje med sine forbundskolleger, og understreker at forslag om stadig reduksjoner av nettolønnsordningen – eller en ordning som internasjonalt ikke er konkurransedyktig – skaper uforutsigbarhet og går ut over norske arbeidsplasser for norsk bosatte sjøfolk.
– Det er avgjørende at norsk maritim næring og norsk maritim kompetanse har forutberegnelige rammevilkår. Norske lønns og arbeidsvilkår alene vil ikke gjøre norske sjøfolk konkurransedyktige. Dnmf krever at regjeringens satsinger i Hurdalsplattformen nå må komme til syne, sier administrerende direktør Hege-Merethe Bengtsson.
Positivt fra opposisjonen
Stortinget behandler revidert nasjonalbudsjett og fatter sine vedtak mot slutten av juni. I etterkant av budsjettforslaget har Fremskrittspartiet reist et forslag om å øke rammen for nettolønnsordningen samt å etablere en velfungerende nettolønnsordning for NIS-skip innen havvind. Forslagene fikk i debatten støtte fra SV og Rødt.
– Den tverrpolitiske enigheten mellom Frp, Rødt og SV er en svært god start, som viser forståelse og vilje til å utvikle maritim næring – på tross av tradisjonelle skillelinjer. Vi håper debatten i Stortinget bidrar til at også resten av partiene forstår at det haster å få på plass riktige rammevilkår for havnæringene, sier Hans Sande.
– SVIKTER SJØFOLK: Nettolønnsordningen skal styrke norske sjøfolk. Men i revidert nasjonalbudsjett er utgiftene til ordningen redusert.
Jógvan Hugo Gardar
– Skyldes lavere aktivitetsnivå
Maritim Logg har spurt regjeringen hvorfor tilskuddsordningen ikke styrkes. Fra statssekretær Even Tronstad Sagebakken i Nærings- og fiskeridepartementet får vi følgende svar:
– Tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk er en viktig del av rammebetingelsene for maritim næring, og skal bidra til å opprettholde norsk maritim kompetanse og rekruttering av norske sjøfolk. Vi ser at det er høy aktivitet i maritim næring, og regjeringen har valgt å skjerme og videreføre ordningen i 2024.
– Tilskuddsordningen er regelstyrt og rettighetsbasert, og regjeringen foreslår ikke å redusere støttenivået i revidert nasjonalbudsjett. Reduksjonen i overslagsbevilgningen i regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett, skyldes et noe lavere aktivitetsnivå enn forventet ved fremleggelsen av statsbudsjettet for 2024.
Nettolønnsordningen
• En støtteordning til norske rederier og sjøfolk hvor fartøyene registrert i Norsk ordinært skipsregister (NOR).
• Staten refunderer beløpet sjøfolk betaler i skatt.
• Rederiene betaler i virkeligheten bare nettolønnen.
• Ordningen heter opprinnelig «Tilskuddordning for sysselsetting av arbeidstakere til sjøs».
• Skip i NIS er unntatt. Der begrenses utbetalingene til 26 prosent av tilskuddsgrunnlaget.
Flere saker
Håvard Sæbø
Mellomoppgjøret 2025: Brudd mellom LO og NHO
Alf Tore Sørheim, konstituert sjøfartsdirektør, Marianne Warvik, fagkoordinator for arbeids- og levevilkår og Thomas Angell Bergh, fungerende avdelingsdirektør for operativt tilsyn.
Sjøfartsdirektoratet
Nesten 6000 tilsyn i 2024
Illustrasjonsfoto/Frank Winnberg
Forventer ny cruiserekord i 2025
Redere som bygger nytt er luta lei satsingen på det de kaller umoden teknologi.
Illustrasjonsfoto/Jógvan H. Gardar
Uenighet om myndighetenes satsing på hydrogen og ammoniakk.
SIGNERT: Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss (Ap) sammen med partene som i dag signerte samarbeidserklæringen om maritim likestilling.
Jógvan H. Gardar
Signerte samarbeidserklæring om maritim likestilling
Ole Andreas Strøm Rosenberg er vinneren av vår fotokonkurranse «2024 på sjøen». Han forteller at bildet er tatt i mars 2024 i Det indiske hav, på en tur fra Cape Town til Singapore. Båten i bakgrunnen er «Normand Sirius», og de to i MOB-båten er lærlingen Benjamin Grønås Larsen og den litt mer erfarne matrosen Arild Silden. Se flere bilder og les om de andre vinnerne i vår konkurranse på side 12-15.
Ole Andreas Strøm Rosenberg