Rekordøkning i forlatte sjøfolk
Steve Trowsdale
ITF
jhg@maritimlogg.no
Ifølge International Transport Workers’ Federation (ITF) er 2286 sjøfolk på 222 skip forlatt i årets første seks måneder. Det er en økning på 30 prosent sammenlignet med samme periode i 2024, da 1838 sjøfolk på 172 skip var rammet. Utestående lønn har samtidig steget fra 124 millioner kroner til 141 millioner kroner.
– Hver eneste sak er en skam. Dette er bevisste menneskerettighetsbrudd, og det at bransjen ikke klarer å stoppe det viser at problemet er systematisk, sier Steve Trowsdale, koordinator for ITFs inspektorat ifølge en pressemelding fra ITF.
Arabiske land og Europa på topp
ITF peker på at 37 prosent av tilfellene i 2025 skjer i den arabiske verden – flest i De forente arabiske emirater. 34 prosent skjer i Europa, mer enn dobbelt så mange som i Asia–Stillehavsregionen. De fleste europeiske tilfellene finner sted i Tyrkia, som ennå ikke har ratifisert sjøfolks arbeids- og levevilkårskonvensjon (ILO-konvensjon nr. 186 - MLC).
Bekvemmelighetsflagg dominerer
Tre flaggstater går igjen på listen over forlatte skip: St. Kitts & Nevis (26 skip), Tanzania (26) og Komorene (18). Nesten 75 prosent av alle tilfellene så langt i år gjelder skip under bekvemmelighetsflagg.
– Dette systemet er parasittisk på skipsfarten. Det gir rederne anonymitet, fratar sjøfolk rettigheter og gjør det umulig å stille noen til ansvar, sier Trowsdale i ITF.
Voksende problem
Allerede i 2024 slo ITF fast at året var det verste noensinne når det gjaldt forlatte sjøfolk. Tallene så langt i 2025 viser at utviklingen forverres ytterligere.
– Sjøfolk forlates på rustne skrog uten mat, vann eller medisiner. Det er en direkte trussel mot både menneskerettighetene og hele skipsfartsindustriens framtid, advarer ITF.
Flere saker
"Havila Polaris" fyller biogass ved Polarbase utenfor Hammerfest.
Havila Kystruten
Kystruten seiler med 92 prosent lavere utslipp
KRIGSSEILER: Reidar Johannes Wiggen mønstret på fire handelsskip under krigen.
Privat
Krigsseileren ble svartelistet – nå vil barnebarnet ha svar
Tri Nguyen Dinh
Åpner arkivet
TRE LISTER: Mens «Bad elements list» var et displinærkartotek, var de to andre lister som utelukket sjøfolk fra hyre. Foto: Tri Nguyen Dinh
Tri Nguyen Dinh
– Må lære av historien
Tri Nguyen Dinh
Min tatovering - Andreas Husa
"Havila Capella" til kai i Trondheim.
Jógvan H. Gardar


