Kommentar
Behov for å øke sikkerheten ved dykking i havbruk
I dette innlegget sier Arbeidstilsynet at de setter pris på at Maritim Logg tar opp dykkernes arbeidsforhold. Dykkerarbeid er svært risikofylt, og det er avgjørende at dykkere er uthvilte og oppmerksomme.
Dykkernes arbeidsforhold er aktualisert etter at arbeidsmiljøloven fra 1. juli 2024 gjelder for nesten all innaskjærs arbeidsdykking. Dette betyr blant annet at dykkere som arbeider om bord på skip, må følge arbeidsmiljølovens regler om arbeidstid.
Vi vil understreke at selv om arbeidstidsreglene under arbeidsmiljøloven er forskjellig fra tidligere ordninger, er regelverket fleksibelt nok til å tillate forsvarlige arbeidstidsavtaler.
Noen arbeidstakerorganisasjoner er bekymret for sikkerheten og arbeidsmiljøet for dykkere i havbruksnæringen. Samtidig gir Norsk Sjømannsforbund, blant annet i en artikkel publisert i Maritim Logg tidligere i høst, uttrykk for at dykkerne i de store servicebåtrederiene er tilstrekkelig godt ivaretatt, og at det er en tilstrekkelig god sikkerhetskultur.
Dette kjenner vi oss ikke igjen i, ut ifra våre erfaringer fra tilsynsaktivitet, samt henvendelser og tips vi mottar fra arbeidsdykkere.
Våre tilsyn viser også at arbeidstidsordningene ved dykking i havbruk ofte er belastende, med press om å få jobben gjort til tross for lange skift og redusert hviletid. Dette bekymrer Arbeidstilsynet, siden risikoen for ulykker øker ved lange arbeidsdager, spesielt når arbeidstiden overstiger 12 timer.
Det har vært flere alvorlige dykkerulykker i havbruksnæringen de siste årene. Vi erfarer også at nesten-ulykker og uønskede hendelser ikke registreres eller følges opp. Vi avdekker grove regelverksbrudd både i små og store virksomheter i havbruksnæringen, og vi har nylig gitt rekordbot for brudd på regelverket ved dykking til en stor havbruksvirksomhet.
Inntil 2018 var all arbeidsdykking innaskjærs i stor grad regulert av arbeidsmiljøloven, med Arbeidstilsynet som tilsynsmyndighet. Dette gjaldt også dykking i havbruk. Etter utredning og felles høring i regi av Sjøfartsdirektoret og Arbeidstilsynet, ble det foreslått endringer som skulle tydeliggjøre hvilket regelverk som regulerer arbeidsdykking innaskjærs.
I sommer trådte altså endringene i kraft. Målet er en tryggere arbeidshverdag for alle som har dykking som jobb, eller som en del av jobben sin.
Monica Seem
avdelingsdirektør for arbeidsmiljø og regelverk i Arbeidstilsynet
Flere saker
Fergekøer langs kysten. ILLUSTRASJONSFOTO
Jógvan H. Gardar
Mannskapsmangel lammer fergetrafikken
Utenriksminister Espen Barth Eide (Ap).
Jógvan H. Gardar
Norge sanksjonerer russiske fiskerirederier – anklages for spionasje
Sommer, fint vær, godt humør, sjø. Og menn som prøver å vise seg frem. Ikke gjør det, er rådet fra Flyte.
Illustrasjonsfoto/Jógvan H. Gardar
Menn må skjerpe seg ved vannet
Kurt Andre Eide
CO₂-avgift truer bunkringsanlegg og arbeidsplasser i nord
Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.
LH2 Shipping AS / Sigve Hoff Larsen.
Bygger verdens første hydrogendrevne bulkskip
Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.
Oma Baatbyggeri