Alle kontrolltiltak skal drøftes
Et av temaene som har opptatt sjøfolk mest i 2025 er overvåking og kontrolltiltak på skipene.
DISKUTERTE KONTROLL: Ordstyrer Stian Grøthe, NSF-advokat Terje Hernes Pettersen, statssekretær Even Sagebakken, Janne Stang Dahl, Datatilsynet og NSF-rådgiver Ronny Øksnes.
Tri Nguyen Dinh
NSF-advokat Terje Hernes Pettersen har vært med å sette temaet på agendaen med både webinarer, medieinnlegg og medieuttalelser, der han har påpekt at sjøfolk er blant arbeidsfolkene som er mest utsatt for kontroll og overvåking.
Det er blant annet snakk om kontroll av lugarer, videoovervåking på skip, GPS-tracking av ansatte, hyppige rustester, arbeidsgivers tilgang på de ansattes datatrafikk med mer.
Tidligere hovedtillitsvalgt i Color Line og nå NSF-rådgiver, Ronny Øksnes, deltok i debatten på Arendalsuka og bekreftet dette fra sin tid som Color Line-ansatt.
– Mye overvåking og kontroll er på grunn av sikkerhet. Men ansatte og tillitsvalgte må huske at Skipsarbeidsloven er klar på at nye kontrolltiltak skal drøftes før arbeidsgiver kan iverksette det. De fleste rederiene villig til å ha en dialog og det bør være mer drøfting om kontrolltiltak enn det er i dag, sier Øksnes.
Selv om sjøfolk er vant med overvåking kontinuerlig skal man ikke godta det uten videre.
– Når et kontrolltiltak er iverksatt så står det der. Derfor er det viktig med dialog før tiltak settes i kraft.
Advokat Pettersen er med i det statlige oppnevnte lovutvalget som skal revidere og fornye Skipsarbeidsloven. Han påpeker at det i Arbeidsmiljøloven står at kontrolltiltak skal drøftes en gang i året.
– Det er et punkt vi bør vurdere også bør inn i Skipsarbeidsloven, sier Pettersen.
Janne Stang Dahl fra Datatilsynet deltok også i panelet. Hun er glad for at NSF har brakt temaet på banen.
– Jeg er glad debatten finner sted slik at man kan ta dette med i det videre arbeidet, sier Dahl.
Flere saker
Tri Nguyen Dinh
Min tatovering - Henrik Tveit Thue
Harald var velfungerende etter krigen, så det er merkelig at han var svartelistet, sier datteren.
Tri Nguyen Dinh
Risikerte livet – ble svartelistet av Norge
Selfa Arctic
Tre videregående skoler får nye undervisningsfartøy
Jógvan H. Gardar
Etterlyser krigsplan for sjøfolk
Teknisk direktør Nils Kristian Berge i Fjord1 deler sine tanker om hva som skal til for å få fart på overgangen til nullutslipp i hurtigbåtnæringen.
Jógvan H. Gardar
– Skal vi få fart på det grønne skiftet til sjøs, må vi tørre å tenke nytt
I den norske handelsflåten nå er det få eller ingen nordmenn igjen.
Tri Nguyen Dinh

