Stortingsvalget:
Rekruttering - dette mener partiene
Maritim Logg har stilt stortingspartiene sentrale maritime spørsmål foran stortingsvalget 8. september. Her kan du se hva de svarer om rekruttering til maritime yrker.
post@maritimlogg.no
Rekruttering: Hvilke konkrete tiltak vil dere iverksette for å sikre rekruttering og kompetanseheving i den maritime næringen?
MDG
Partiet mener gode lønnsvilkår og å unngå utkonkurrering av norske arbeidsplasser er viktigst for rekruttering og kompetanse i maritim næring. For fiskeriflåten er det viktig at kvotetildeling fører til rekruttering av flere unge.
Arbeiderpartiet
Det blir større konkurranse om dyktige folk fremover. Vi trenger flere navigatører, kokker, elektrikere og maskinister. Vi ser utfordringer med å rekruttere og beholde personell i forsvarssektoren, men må se sivilt næringsliv og forsvar i sammenheng. Derfor har vi økt rekrutteringen til maritim næring og fokuset på likestilling. Regjeringen signerte i vår samarbeidsavtale med maritim næring om konkrete tiltak for bedre rekruttering, tryggere arbeidsmiljø og mer inkluderende arbeidsplasser.
Fremskrittspartiet
Vi vil prioritere maritim utdanning og rekruttering av norsk ungdom. Frp vil styrke fagskolesektoren, spesielt maritime og tekniske utdanninger. Frp vil satse sterkere på samarbeid mellom forsvaret og maritime utdanninger for sterkere og mer forutsigbar finansiering, flere studieplasser og arbeidsplasser.
Kristelig Folkeparti
Partiet mener det er viktig med gode lærlingsplasser og godt samarbeid mellom utdanningssektoren og arbeidslivet.
Høyre
Høyre vil legge til rette for at flere velger maritim næring som karrierevei, og det er positivt at rekrutteringen har økt det siste året. Det er viktig for sikkerhet og beredskap at vi har norske sjøfolk om bord på fartøyene. Viktige tiltak er å tilpasse studieprogrammer ved universiteter og høyskoler til arbeidslivets behov og sikre sårbare fag- og kompetansemiljøer som kan bli viktige for Norge ikke forvitrer. Vi vil sørge for at flest mulig kan tilegne seg ny kompetanse gjennom fleksible og desentraliserte utdanninger, viktig for kompetanseheving underveis i karrieren. Høyre styrket fra 2016 bevilgningen til maritim kompetanse gjennom MARKOM2020, en satsing nåværende regjering la ned. I 2020 satte Solberg-regjeringen et maritimt utvalg for å vurdere tiltak som kan styrke norsk maritim kompetanse, sikre norske sjøfolk på norske skip og rederiers konkurransekraft.
Venstre
Venstre vil gjøre det enklere og mer attraktivt å velge maritim yrkesvei. Vi vil styrke fag- og yrkesutdanninger, sikre gode lærlingordninger og relevante praksisplasser. Det må bli lettere å bygge på kompetansen gjennom fleksible etter- og videreutdanningstilbud. For å ruste næringen for framtiden ønsker vi tettere samarbeid mellom utdanning, arbeidsliv og forskningsmiljøer med særlig trykk på grønn teknologi, digitalisering og sikkerhet. Skal vi lykkes med rekrutteringen, må arbeidsplassene til sjøs oppleves som trygge, meningsfulle og fremtidsrettede.
Senterpartiet
Rekruttering til maritim næring er særdeles viktig. Senterpartiet vil styrke maritime utdanninger, sikre praksisplasser og fremme karriereveier til sjøs. Vi støtter informasjonskampanjer og tiltak som øker rekruttering fra alle kjønn og bakgrunner. Nettverket mellom sjø og land må styrkes, slik at sjøfolk som går i land kan bidra til maritim industri og kompetansebygging. Samarbeid mellom utdanningsinstitusjoner, næring og myndigheter bør stå sentralt for å utvikle kompetanseprogrammer og rekrutteringsstrategier. Dette er viktig for å sikre at Norge beholder sin posisjon som ledende maritim nasjon.
Rødt
Rødt mener det viktigste for rekruttering til maritim næring er å sikre anstendige lønns- og arbeidsvilkår på sjøen. Gjennom å sikre norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og styrke nettolønnsordningen, sikrer vi rekruttering og at vi beholder og utvikler maritim kompetanse i Norge.
SV
SV har i budsjettforhandlinger fått på plass en pott til etter- og videreutdanning som flere skal kunne søke på. Potten er et spleiselag mellom arbeidsgiver og staten, og sørger for at folk kan ta utdanning uten å miste inntekt.
Flere saker
Jógvan H. Gardar
Etterlyser krigsplan for sjøfolk
Teknisk direktør Nils Kristian Berge i Fjord1 deler sine tanker om hva som skal til for å få fart på overgangen til nullutslipp i hurtigbåtnæringen.
Jógvan H. Gardar
– Skal vi få fart på det grønne skiftet til sjøs, må vi tørre å tenke nytt
I den norske handelsflåten nå er det få eller ingen nordmenn igjen.
Tri Nguyen Dinh
Rystet over manglende satsing på sjøfolk
UHELL: Jeg hadde aldri spist en hasjkake med overlegg og risikert en hel yrkeskarriere, sier matrosen.
Tri Nguyen Dinh
«Thomas» spiste hasjkake – mistet jobben
Felix Seifert/NTNU
NTNU leder maritimt KI-senter
– I forslaget til statsbudsjett vil vi gjøre det kjent at vi avslutter arbeidet med Stad skipstunnel. Det blir så dyrt at vi mener det ikke er ansvarlig å gå videre med prosjektet, sier statsminister Jonas Gahr Støre.
Håvard Sæbø

