JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Vi ser dere ikke før det er for sent

Losene slår alarm: Småbåter skaper livsfarlige situasjoner nær store skip
Store skip ser deg ikke, derfor bør du holde god avstand. Hver sommer kommer småbåter altfor nær store fartøy - dette er svært risikabelt. Fra broa på et stort skip kan små båter rett foran baugen havne i blindsonen. 

Store skip ser deg ikke, derfor bør du holde god avstand. Hver sommer kommer småbåter altfor nær store fartøy - dette er svært risikabelt. Fra broa på et stort skip kan små båter rett foran baugen havne i blindsonen. 

Statslos Alexander Nordahl/Kystverket

jhg@maritimlogg.no

Hver sommer oppstår farlige situasjoner til sjøs når fritidsbåter kommer altfor nær store fartøy. I en fersk pressemelding advarer Kystverkets loser mot konsekvensene: Småbåtene forsvinner i blindsonen, og store skip klarer verken å stoppe eller svinge unna i tide.

– Det er livsfarlig for småbåter å kjøre rett foran et stort fartøy. Det er ingen tvil om hvem som er den tapende parten hvis det skjer en kollisjon, sier losdirektør Erik Blom i Kystverkets pressemelding.

Store krefter og lange stoppstrekninger

Små båter som befinner seg rett foran baugen på et stort fartøy, er ofte helt usynlige fra broa. Et stort skip kan bruke opptil to kilometer på å stoppe. Risikoen øker dramatisk hvis en fritidsbåt får motorstopp eller feilvurderer avstanden.

– Når en småbåt forsvinner under baugen, vet vi rett og slett ikke hvor den er. Da er det lite vi kan gjøre, sier Blom.

Manglende kunnskap, ikke uvettig ferdsel

Ifølge Kystverket skyldes mange av nærpasseringene ikke uvettig kjøring, men manglende kunnskap. Mange småbåtførere er ikke klar over hvor raskt et lasteskip går – ofte 16–20 knop – eller hvor lang tid det tar å stoppe.

– Reglene er klare: Småbåter skal vike for nyttefartøy og opptre slik at man ikke skaper usikkerhet for andre på sjøen, understreker losdirektøren.

Om lostjenesten

Utfører nær 40 000 oppdrag årlig

Har rundt 300 loser i tjeneste

Dekker hele kysten via 25 losstasjoner

Kilde: Kystverket

Urovekkende ulykkestall

Sjøfartsdirektoratet registrerte 40 dødsfall i fritidsbåtulykker i 2024 – det høyeste tallet på 20 år. Flesteparten skjedde i juli, august og september. I mange av tilfellene ble det ikke brukt redningsvest, og rus var involvert.

– Disse ulykkene minner oss om hvor viktig det er å ta sikkerhet til sjøs på alvor, sier sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim, også sitert i Kystverkets pressemelding.

Enkle råd – stor effekt

Kystverket oppfordrer alle båtførere til å sette seg grundig inn i sjøvettreglene og vikepliktreglene til sjøs – og følge dem like nøye som trafikkregler på land.

– Med litt mer kunnskap og bevissthet kan vi unngå situasjoner som setter liv og helse i fare, sier Blom.