237 millioner i Enova-støtte:
Bygger verdens første hydrogendrevne bulkskip
Enova bevilger 237,6 millioner kroner til bygging av verdens første bulkskip drevet av flytende hydrogen. Skipene skal gå utslippsfritt i nærskipsfart og markerer et teknologisk gjennombrudd for grønn maritim transport.
Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.
LH2 Shipping AS / Sigve Hoff Larsen.
LH2 Shipping tar et nytt steg mot utslippsfri skipsfart. I en pressemelding varsles det at med 237,6 millioner kroner i støtte fra Enova skal selskapet bygge to hydrogendrevne bulkskip – de første i sitt slag. Skipene skal operere utslippsfritt på nærskipsfart mellom Norge og Europa, og markerer et teknologisk skifte fra korte fergestrekk til større, kommersielle fartøy.
Om LH2 Shipping
LH2 Shipping AS utvikler nullutslippsløsninger for sjøtransport basert på flytende hydrogen (LH₂). Selskapet ble grunnlagt i 2023 og har hovedkontor i Bergen. Det står bak verdens første LH₂-drevne ferge, M/F Hydra, og jobber nå med hydrogendrevne lasteskip for nærskipsfart.
– Dette gjør det mulig for oss å akselerere utviklingen av nullutslippsfartøy med velprøvd teknologi, sier daglig leder og eier Ivan Østvik.
Teknologien bygger på erfaring fra M/F Hydra, verdens første hydrogendrevne ferge, der LH2 Shipping sto for prosjektledelse. Nå tas teknologien videre til lasteskip – og det i stor skala. Det nye prosjektet, Hydrobulk, kombinerer brenselceller og batterier i et hybridsystem og skal eliminere CO₂-utslipp i drift.
Ifølge selskapet gir støtten både redere og lasteeiere et fortrinn i møte med strengere utslippskrav fra EU og IMO. Skipene får også støttefunksjoner som vindseil og landstrømtilkobling. En dieselgenerator skal være tilgjengelig som nødbackup dersom hydrogenforsyningen svikter.
Om Hydrobulk-prosjektet
LH2 Shipping leder Enova-støttede Hydrobulk, som utvikler to 5000 dwt bulkskip for utslippsfri nærskipsfart mellom Norge/Sverige og Kontinentet. Skipene skal drives av flytende hydrogen i et hybridsystem med brenselceller og batterier, og være i drift året rundt – helt uten CO₂-utslipp.
Hvert skip får ca. 96 meters lengde, 11 tonn LH₂-lagring og 2 MW brenselcellekapasitet, støttet av 1 MWt batteripakke. Landstrøm og vindseil reduserer energibehov ytterligere, og en dieselbackup installeres for nøddrift.
Hydrobulk skalerer teknologien fra fergen M/F Hydra og viser at nullutslipp nå er mulig i kommersiell lastetransport. Prosjektet er designet av LMG Marin og bidrar til å møte kommende utslippskrav og redusere klimakostnader etter 2030.
– Vi bygger ikke bare skip, men også marked for hydrogen. Effektiv infrastruktur langs kysten er avgjørende for utrulling, sier Østvik.
LH2 Shipping har hovedkontor i Bergen og har spesialisert seg på nullutslippsløsninger for et bredt spekter av fartøystyper. Med Hydrobulk skaleres denne ambisjonen ytterligere.
– Vi ser nå at hybridsystemer med brenselceller og batterier fungerer svært godt sammen, også i ulike typer skip, sier Østvik.
Styreleder Lars Jacob Engelsen legger til at prosjektet signaliserer et tydelig lederskap i den grønne omstillingen:
– Vi viser at nullutslipp til sjøs er praktisk mulig, og det plasserer Norge i front globalt.
Flere saker
Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.
LH2 Shipping AS / Sigve Hoff Larsen.
Bygger verdens første hydrogendrevne bulkskip
Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.
Oma Baatbyggeri
Første hel-elektriske kombi-katamaran til Lysefjorden
FORBEREDELSER: Stein Roger Flåten (til høyre) er ansvarlig kobbekjøttkokk, mens formann Odd Arne Hermansen assisterer.
Jan Morten Holst
Kobbefest i Tromsø Skipperforening
ENDELIG: Store smil i Stortingets vandrehall etter at loven ble vedtatt. Fra venstre: Hans Sande, NSOF; Hege-Merethe Bengtsson; Dnmf; Bjørnar Skjæran, AP; Kurt Inge Angell, NSF; Kine Asper Vistnes, LO; Rune Støstad, Ap; Are Tomasgard, LO og Steffen Handal, Unio.
Tri Nguyen Dinh
Feiret at loven er vedtatt
Store skip ser deg ikke, derfor bør du holde god avstand. Hver sommer kommer småbåter altfor nær store fartøy - dette er svært risikabelt. Fra broa på et stort skip kan små båter rett foran baugen havne i blindsonen.
Statslos Alexander Nordahl/Kystverket
– Vi ser dere ikke før det er for sent
KAMPANJE: Sjøfolkene mener dette er den viktigste saken i vår tid. Om Fremskrittspartiet skal støtte sjøfolka, må de også støtte loven, mener Sjømannsforbundet.
Skjermdump fra kampanjen