Ulf Brekke har blitt pensjonist:
La bak seg 414 skipsbesøk
KONFERANSE: Her er Ulf på Hurtigbåtkonferansen.
Vigdis Askjem
Gjennom hele sin yrkeskarriere har han vært opptatt av ferger og fergemannskaper. Nå har Ulf Brekke overlatt jobben til en ny generasjon.
I juni pakket Ulf Brekke sammen på kontorene. Han jobbet fast på Ålesund-kontoret, frem til det ble lagt ned. Deretter ble det hjemmekontor på Hareid, og kontor i Maritimt Hus, når han var i Oslo.
Etter 14 år som ansatt i Det norske maskinistforbund, hadde han bestemt seg for å gi seg, og bli pensjonist. Han ble 67 i mai. Avløser for Ulf kom på plass i februar, da Anders Gjestad startet i Dnmf. De har begge lang erfaring fra Innenriksen, både som seilende og som deler av forhandlingsdelegasjonene på området de siste mange årene. Ulf som ansatt og Anders som tillitsvalgt.
Gikk om bord i 1975
Ulf forteller at han begynte sin karriere på ferger tilbake i januar 1975, og på kystbåtene samme sommer.
- Jeg var på kystbåt frem til 1977, da det ble marinen i et års tid frem til 1978. Jeg fortsatte sporadisk på ferger til jeg begynte fast på kysten igjen i 1981. Jeg tok en beslutning om å slutte å seile på kysten i 1982, da jeg ble alenefar, forteller han.
Da hadde han opparbeidet seg syv års fartstid, hvorav rundt en tredjedel av tiden var på ferger.
- Etter det ble det bare to-tre turer på kysten frem til 1999 da jeg var i ett års tid på MS «Sunnmøre». Ellers har jeg vært på ferger hele tiden. Det ble til åtte ferger hvor jeg har jeg vært på fast, med vikariater på andre ferger innimellom, sier han.
Og det har blitt til en god del. Han har seilt på 42 forskjellige ferger, og har gått i 47 forskjellige fergeruter.
- 19 av disse rutene er nedlagte. Jeg har anløpt 97 fergekaier. 35 av disse er nå nedlagte, kan han fortelle.
Dokumentasjon
Ulf Brekke har jobbet som områdeansvarlig for blant annet innenriksfergene og fiskebåtene. Men han har også hatt ansvar for cruise og brønnbåter. Han har jobbet på veldig ulike områder, men ferger har hele tiden ligget hans hjerte nær. Han har opplevd at engasjementet blant medlemmene er stort. For å holde styr på alle innspillene og sakene har Ulf gjennom hele sitt arbeidsliv, både som ansatt i rederiene og som ansatt i Dnmf, vært opptatt av å dokumentere.
De siste årene har han samlet mye av det han har opplevd og skrevet ned, for å ha oversikt. Den første jobben på sjøen hadde han på MF «Haram», der startet han som smører i januar 1975. Han avsluttet som seilende i 2010. Det siste oppdraget var å ha oppsynet for MS «Heilhorn» vinteren 2009/2010, mens den lå i opplag på verft i Harstad.
Men Ulf Brekke har ikke kun dokumentert hvem han har seilt med. I Dnmf har han ført nøye oversikt over de båtene han har besøkt som områdeansvarlig.
På hils langs kysten
Ulf Brekke har med utgangspunkt i Hareid jobbet seg langs kysten, fra nord til sør. Det var viktig å møte medlemmene i forbundet, og kanskje hanke inn noen nye medlemmer. Og det gjør man ikke fra kontoret, så han har reist fra fergeleie til fergeleie og tatt fergene over fjordene, og snakket med folka i maskinen. Han har lyttet, forklart og gitt medlemmene bistand.
I snitt har Ulf Brekke vært på 30 skipsbesøk i året, eller rundt et besøk i uka. Enkelte år har det ikke vært så mange, som under koranaperioden. Toppåret ble 2023, da han besøkte 77 båter.
Flipperspill
Han har bestandig vært opptatt av motorer, og det er ikke kun båtmotorer som lokker. Han mekker gamle biler hjemme i garasjen, og har stor interesse i jukebokser og flipperspill. Han kommer ikke til å kjede seg om pensjonist.
Flere saker
Fergekøer langs kysten. ILLUSTRASJONSFOTO
Jógvan H. Gardar
Mannskapsmangel lammer fergetrafikken
Utenriksminister Espen Barth Eide (Ap).
Jógvan H. Gardar
Norge sanksjonerer russiske fiskerirederier – anklages for spionasje
Sommer, fint vær, godt humør, sjø. Og menn som prøver å vise seg frem. Ikke gjør det, er rådet fra Flyte.
Illustrasjonsfoto/Jógvan H. Gardar
Menn må skjerpe seg ved vannet
Kurt Andre Eide
CO₂-avgift truer bunkringsanlegg og arbeidsplasser i nord
Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.
LH2 Shipping AS / Sigve Hoff Larsen.
Bygger verdens første hydrogendrevne bulkskip
Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.
Oma Baatbyggeri