Søker sjøfolk til forskningsprosjekt
2. april gikk startskuddet for et forskningsprosjekt som skal bidra til bedre arbeidsforhold, mindre sykefravær og færre ulykker blant alle som jobber om bord. Nå starter jakten på sjøfolk som vil delta i prosjektet.
KLARE FOR KUNNSKAP: Representanter for den maritime klyngen sparket i gang det nye forskningsprosjektet. Fra venstre: Hege-Merethe Bengtsson, Det norske maskinistforbund; Markus Koch, forsker og prosjektleder i Stami; Evelyn Blom-Dahl, NHO Sjøfart; Knut Arild Hareide; Norges Rederiforbund; Kristina Sigurdsdottir Hansen, statssekretær i Nærings- og fiskeridepartementet; Kim-Helge Fjereide, Norsk Sjømannsforbund; Hans Sande, Norsk Sjøoffisersforbund og Fride Solbakken, Maritimt Forum.
Norsk Sjøoffisersforbund
Det er Statens Arbeidsmiljøinstitutt – STAMI som skal gjennomføre den banebrytende forskningen, etter initiativ fra Norsk Sjøoffisersforbund. Prosjektet er et samarbeid mellom mange aktører i den maritime klyngen, og NSOF-direktør Hans Sande har store forventninger.
– Hvis vi tar utgangspunkt i nasjonal tall for sykmelding, går 1200 sjøfolk sykmeldt hver eneste dag. Dette koster samfunnet 4,2 millioner kroner daglig, og nesten 1,6 milliarder per år. Men tall er statistikk, det er menneskene bak vi er opptatt av. Det å gå sykmeldt gjør noe med deg. En sjømann har to familier, kollegene om bord og familien hjemme. Å bli revet vekk fra en av dem er krevende. Vi vet at hver tredje sykmelding skyldes forhold relatert til jobben. Da er HMS viktig.
TOK INITIATIV: Hans Sande og Norsk Sjøoffisersforbund vil forstå hvorfor folk forlater yrket tidlig, og finne ut hva som kan gjøres for at sjøfolk forblir sunne og friske, trives på jobb og kan stå i stillingene.
Norsk Sjøoffisersforbund
– I statistikkene vises det til direkte og indirekte årsaker til ulykker. Vi vil gå lenger tilbake i årsakskjeden og se på bakenforliggende årsaker. Slik kan vi bli bedre rusta til å iverksette tiltak, basert på helt ny kunnskap. Vi vil forstå hvorfor folk forlater yrket tidlig, og finne ut hva vi kan gjøre for at de forblir sunne og friske, trives på jobb og kan stå i stillingene, forklarte Sande.
Behov for mer kunnskap
Forskningen skal i denne omgang ta for seg fartsområdene offshore service og ferge- og lokalfart. Men kunnskapen vil være overførbar, og det kan utvides til flere områder etter hvert.
Forsker og prosjektleder Markus Koch i STAMI er ikke i tvil om at det er behov for mer vitenskapelig kunnskap om sjøfolks arbeidsmiljø og helse. Han fortalte at prosjektet skal undersøke tre arbeidsmiljøfaktorene til sjøs, som alle gir ulike helseeffekter i ulike deler av kroppen. De tre er:
* Psykososiale og organisatoriske faktorer – som arbeidspress, konflikter, trakassering, sikkerhetsklima og arbeidstid.
* Kjemiske og biologiske faktorer – som gass, støv eller kjemikalier.
* Fysiske og mekaniske faktorer – som støy, vibrasjon, ubekvemme stillinger og arbeidsintensitet.
– Vi vil benytte ulike metoder for å fange opp og kartlegge alle arbeidsmiljøfaktorene samtidig. Dette vil gi oss bedre muligheter til å analysere sammenhengen mellom dem og skaffe et grunnlag til å forbedre arbeidsmiljøet.
BANEBRYTENDE: Markus Koch og STAMI vil benytte ulike metoder for å fange opp og kartlegge flere arbeidsmiljøfaktorer samtidig.
Norsk Sjøoffisersforbund
Fysiske målinger om bord
Alle ansatte i de to fartsområdene inviteres til å besvare et spørreskjema hver tredje måned over en toårsperiode. Det som er helt nytt sammenlignet med tidligere studier, er at det også skal foretas tekniske målinger av 500 ansatte – innenfor alle stillingskategorier om bord på de to fartsområdene.
– Dette er egentlig den viktigste delen av prosjektet. Over to år vil vi vil bruke bevegelsessensorer, hjertefrekvensmålere, vibrasjonsmålinger, støymålinger og kjemiske målinger for å kartlegge en lang rekke faktorer, og målingene vil gjennomføres to ganger i året, sommer og vinter.
– Dataene som samles inn går direkte til oss som forskere, der de blir behandlet sikkert og anonymisert. Analysene gjennomføres på overordnet nivå, så det vil være umulig å finne igjen den enkelte i resultater og rapporter som publiseres. Vi håper å ha gode analyser klar til næringa mot slutten av den fireårige prosjektperioden, sa Koch.
– Halleluja-stemning
Sjøfolk som er nysgjerrige på prosjektet og har lyst til å bidra kan lese mer på nettsiden maritimforskning.no, men siden forskerne er avhengige av å komme om bord på båtene, vil deltakelse i utgangspunktet gå gjennom rederiene. Både Norges Rederiforbund og NHO Sjøfart er med på laget, og NR-direktør Knut Arild Hareide har stor tro på prosjektet.
ENTUSIASTISK: Knut Arild Hareide og Norges Rederiforbund har tro på at prosjektet vil gi resultater.
Norsk Sjøoffisersforbund
– Det var halleluja-stemning i styret vårt da vi vedtok å støtte dette. Her kan vi få bakenforliggende grunner, ny innsikt og kunnskap til å forstå noen av utfordringene vi ser i dag. Vi ønsker at hver eneste person som er på sjøen i dag skal stå der lenge og ha en hverdag de opplever som god, og her er det potensial for ny kunnskap og nye forbedringer som hele næringa kan stå sammen om.
Grunnlag for gode beslutninger
Norsk Sjømannsforbund og Det norske maskinistforbund støtter også prosjektet, og deltok under lanseringen. Dnmf-direktør Hege-Merethe Bengtsson påpekte at kunnskapsbasert arbeid som dette er en nøkkel for å finne dagens og morgensdagens løsninger.
– Dette er den mest innovative næringa vi har i Norge, og vi står midt i et teknologiskifte hvor nye løsninger kommer i et heftig tempo. Men den grunnleggende samfunnsoppgaven maritim næring har skal ikke driftes på bekostning av HMS. Her får vi grunnlag for gode beslutninger på både arbeidsgiver og arbeidstakers side.
NYSGJERRIG?: Vil du vite mer om prosjektet? Bruk denne QR-koden.
Norsk Sjøoffisersforbund
Flere saker
Morten Kveim, NSOF, Ralf Stahlke, NSF og Andreas Bakken, Dnmf.
Jógvan H. Gardar
Krigsseilerne hedret på Bygdøynes
Arkiv
Kvinner i transport: Vold og trakassering skal kartlegges
Nils Ragnar Løvhaug
Dette skjer med lovforslaget nå
Olav Berge
Hvordan har du det, sjøfarer?
Tri Nguyen Dinh
Et historisk gjennombrudd
– En utrolig viktig seier. Vi er selvsagt fornøyd med dommen, og for muligheten til å gå til kollektivt søksmål i en slik sak, sier Hogne Hole, hovedtillitsvalgt i Dnmf Bilfinger.
Jógvan H. Gardar