Stortingsvalget:
Ferge- og lokalfart - dette mener partiene
Maritim Logg har stilt stortingspartiene sentrale maritime spørsmål foran stortingsvalget 8. september. Her kan du se hva de svarer om ferge- og lokalfart.
Jógvan H. Gardar
post@maritimlogg.no
Ferge- og lokalfart:
Hva mener ditt parti om dagens anbudssystem for ferge- og lokalfart, og hvordan vil dere sikre at offentlige midler ikke går til hedgefond, men til norsk verdiskaping?
MDG
Lav pris vektes for tungt i dagens anbudssystem, konsekvensene blir ofte dårlige lønn- og arbeidsvilkår og det er stor fare for sosial dumping. Det er også avgjørende at fylkeskommunene har tilstrekkelig innkjøpsfaglig kompetanse, og at kravene i anbudskonkurranser ikke favoriserer useriøse aktører som presser prisene ned på bekostning av arbeidsfolks sikkerhet.
Arbeiderpartiet
Anbudssystemet for ferger er basert på en anbudskonkurranse der ulike rederier kan konkurrere om å få kontrakter for å drive fergesamband. Statens vegvesen og andre offentlige aktører legger ut anbud for fergedrift, og rederiene må levere tilbud som oppfyller spesifikke krav til blant annet kapasitet, miljøstandarder og sikkerhet. Fra 1. januar 2025 har regjeringen innført et krav om nullutslipp ved offentlige anskaffelser av ferger og fergetjenester. Norske verft er konkurransedyktige og innovative og vil dermed kunne ha fortrinn i anbudskonkurranser der miljø og klima vektlegges. Det er også muligheter for at innkjøpere stiller krav til f.eks. arbeidsforhold og miljøavtrykk i produksjon, og ikke bare på pris. Dette er også med på å legge til rette for at norske tilbydere er mer konkurransedyktige i en anbudskonkurranse.
Fremskrittspartiet
Det er viktig å slippe alle gode krefter til for å drive transporttilbud, og konkurranse sikrer at man får et best mulig transporttilbud for de pengene det offentlige bruker på transporttjenesten de er ansvarlig for. Det er viktig at norske aktører kan delta i anbudsprosessen på like vilkår som utenlandske. Slik det er i dag favoriseres bedrifter med utenlandsk eierskap gjennom skattesystemet fordi de slipper å betale formuesskatt. Dermed kan de også ofte gi bedre tilbud til det offentlige enn norske bedrifter. Det er ødeleggende for norsk verdiskaping av norskeide bedrifter stiller med et dårligere utgangspunkt enn utenlandskeide bedrifter. Vi vil fjerne formuesskatten for å få opp norsk verdiskaping.
Kristelig Folkeparti
Det er opp til hvert enkelt fylke hvordan de ønsker å organisere ferge- og lokalfart. Anbudene må sikre gode arbeidsvilkår og et tilgjengelig tilbud for beboere og næringstrafikk.
Høyre
Vi støtter anbud for ferjer og hurtigbåter. Det gir best mulig sikkerhet for at vi får gode tjenester til en lavest mulig kostnad. Det er synd at flere norske rederier er solgt til utenlandske eiere. Derfor må vi styrke rammevilkårene for norske eierskap også, blant annet ved å fjerne formuesskatten på aksjer.
Venstre
Vi vil gjennomgå finansierings- og anbudssystemene for ferge og hurtigbåt, med mål om å forsterke insentivene for bruk av nullutslippsteknologi og øke passasjermengden.
Senterpartiet
Ferger og hurtigbåter er kritisk infrastruktur, og vi har vært en sterk pådriver for et gratis fergetilbud. Denne perioden har vi innført gratis ferge på små og mellomstore samband, og ønsker å utvide ordningen til øvrige fergesamband og hurtigbåtruter. Dette skal sikre bedre mobilitet og bidra til større verdiskaping i kystsamfunn.
Vi er kritiske til dagens anbudssystem, særlig når offentlige midler ender opp hos utenlandske investeringsfond. Drift og vedlikehold av fergetjenester bør være en offentlig kjerneoppgave, vi ønsker å sikre at verdiskapingen skjer i Norge. Fylkene skal kompenseres fullt ut for kostnader ved gratis ferge.
Vi vil også satse på null- og lavutslippsferger, herunder støtte opp om grep for å bygge en norsk verdikjede. Det er viktig å understreke at en overgang til elektrifisering og lav- og null-utslipp ikke må gå på bekostning av beredskap, viktig frekvens og kapasitet.
Rødt
Anbudssystemet må brukes til å sikre aktivitet langs kysten. Vi vil erstatte EØS-avtalen med en ordinær og bedre balansert handelsavtale, som ville gjort det mulig for oss å styre anskaffelser og investeringer uten innblanding fra Brüssel.
Men også i dag er det er et betydelig handlingsrom innenfor EØS til å utforme anbudsutsetting slik at nærhet premieres av hensyn til miljø, og til å regne inn CO2-utslipp ved transport, som vil gjøre det lettere å gi oppdrag til norske verft. Finland, Italia og Frankrike har innført språkkrav hvor leverandører må levere tilbud på det nasjonale språket til stor suksess, og det er ingen grunn til at vi ikke kan kreve at anbud leveres på norsk, også på nynorsk.
Sosialistisk Venstreparti
Vi vil fjerne anbudssystemet på ferjedriften og ta det inn i fylkeskommunal regi.
Flere saker
Jógvan H. Gardar
Etterlyser krigsplan for sjøfolk
Teknisk direktør Nils Kristian Berge i Fjord1 deler sine tanker om hva som skal til for å få fart på overgangen til nullutslipp i hurtigbåtnæringen.
Jógvan H. Gardar
– Skal vi få fart på det grønne skiftet til sjøs, må vi tørre å tenke nytt
I den norske handelsflåten nå er det få eller ingen nordmenn igjen.
Tri Nguyen Dinh
Rystet over manglende satsing på sjøfolk
UHELL: Jeg hadde aldri spist en hasjkake med overlegg og risikert en hel yrkeskarriere, sier matrosen.
Tri Nguyen Dinh
«Thomas» spiste hasjkake – mistet jobben
Felix Seifert/NTNU
NTNU leder maritimt KI-senter
– I forslaget til statsbudsjett vil vi gjøre det kjent at vi avslutter arbeidet med Stad skipstunnel. Det blir så dyrt at vi mener det ikke er ansvarlig å gå videre med prosjektet, sier statsminister Jonas Gahr Støre.
Håvard Sæbø

