Historisk seilas langs Telemarkskanalen
Innenlands sjøfart og trafikk på våre innsjøer er også en viktig del av norsk skipsfart.
Erik Bahe Steen
Denne artikkelen stod på trykk i Maritim Logg i oktober 2023.
Det er rutefart, ofte i en begrenset tid av året, på flere innsjøer og kanalsystemer, som Tinnsjøen, Femunden, Randsfjorden (helårlig ), Haldenkanalen, Telemarkskanalen, samt på flere av våre innsjøer på høyfjellet.
Mange har sitt virke på disse fartøyene og bidrar til sikker og god transport, samt flotte naturopplevelser for gjestene.
Sluser og store innsjøer
På Telemarkskanalen går M/S «Victoria» og M/S «Henrik Ibsen» i et fast rutemønster fra midten av mai og til begynnelsen av oktober. Ruten Skien til Dalen og retur er en relativ lang rute, med mange sluser og store vann å seile over.
M/S «Henrik Ibsen», som vi får gleden av å seile med, er bygget 1907 i Sverige og kom til Norge og Telemark i 1992. Ombygget og modernisert i 2010 og 2022/23, dog med sin elegante sjarm intakt.
JOBBER OGSÅ PÅ DEKK: Maskinist Geir Roger Stange.
Erik Bahe Steen
Besetning på fem
Vi går om bord i Skien, tidlig fredag morgen og blir godt mottatt av Sara Angelvik og Aurora Kontni på gangveien.
Sara er restaurantansvarlig og Aurora har kombinert stilling som servitør og lettmatros, i praksis bidrar de i nær sagt alle gjøremål om bord.
Skipet har en besetning på fem personer, kaptein, maskinist, restaurantansvarlig, kokk, samt servitør/lettmatros. Det jobbes normalt i 14 dagers skift, men med noen avvik ved behov.
Sara og Aurora har sin første sesong i år, kaptein Arild E. Syvertsen har vært med i fire år, maskinisten Geir Roger Stange har vært med tre sesonger. Han har for øvrig jobbet på begge fartøyene.
RESTAURANTANSVARLIG: Sara Angelvik.
Erik Bahe Steen
Krevende seilas
Kaptein Syvertsen er pensjonert statslos og kan berette om en krevende seilas i trange løp og til dels mye strøm, faktisk ofte mer krevende enn losing ved kysten.
Maskinisten Stange, seiler til vanlig på et seismikkfartøy, med base i Brasil og er «chief mechanic» om bord der.
Kokken Marius Kantorczyk er fra Polen og har vært med to sesonger. Han er utdannet hotellkokk.
Det er et historisk kanalcruise man seiler. Kanalarbeidet ble påbegynt i 1854 og hele anlegget ble ferdig i 1892.Det er imponerende hva man kunne få utført med datidens byggemetoder.
Det er totalt åtte sluseanlegg, hvorav seks er opereres som på 1800 tallet - med håndkraft.
Fra Skien til Dalen er avstanden 105 km, man seiler i trange passasjer og på vide vann, opplever naturen tett på.
GODT HUMØR: Kokken Marius Kantorczyk.
Erik Bahe Steen
Travle dager
Maskinisten Geir kan fortelle om en til tider travel hverdag. Han har fortøyning og trossehåndtering i alle slusekamre, samt tilsyn med maskineri og annet forefallende arbeid. Han trives meget godt, med god kontakt med trivelige gjester og har hyggelige kollegaer.
– Pendling og arbeid i Brasil, kombinert med seilas på Telemarkskanalen i friperiodene, er en flott kombinasjon, sier han.
Etter at siste sluse er passert, Hogga sluser, seiler man først i noen trange partier før man kommer opp på Flåvatn, siden er det Kviteseidvatn og til slutt har man det lange Bandakvannet.
ALLSIDIG: Aurora Kontni har kombinert stilling som servitør og lettmatros.
Erik Bahe Steen
Flotte omgivelser
Naturen skifter underveis, fra rolige åkre og skogkledde åssider, til mektige fjell på siste del av seilasen mot Dalen. Ikke rart at denne turen er blitt meget populær blant utenlandske gjester. Og for nordmenn, selvsagt.
Om Sara og Aurora er nye om bord, har de et naturlig og meget «serviceminded» forhold til alle gjestene, noe vi med selvsyn opplevde. Dette er god Norges reklame.
Ved ankomst Dalen, kan man overnatte på det historiske Dalen Hotell, som er meget godt bevart og er kjent for sitt gode kjøkken og service.
Som alle gode opplevelser og reiser, tok også denne dessverre slutt. Dette kan anbefales!
Erik Bache Steen
Artikkelforfatteren er 72 år, medlem av Dnmf, og seilte fram til høsten 2020. Han tar ved anledning fortsatt vikariater hos Buksér og Berging AS, hvor han jobbet i ca. 22 år som maskinsjef.
Bache Steen er ellers styremedlem i Drammen sjømannsforening (Norges eldste) og er generelt historisk interessert.
FOR HÅND: Slusene betjenes manuelt.
Erik Bahe Steen
KVITESEIDVATNET: Naturopplevelsene står i kø.
Jógvan H. Gardar
MASKINERI: Fra Grenaa diesel på 600 hk.
Erik Bahe Steen
BROBESØK: Kaptein Arild Syvertsen, med besøk av kollega Svend Andreas Schie fra M/S «Femund 2».
Erik Bahe Steen
SPENNENDE: Passasjerene opplever mye lyd og sanseinntrykk mens slusene passeres og fylles med vann.
Erik Bahe Steen
Flere saker
Erik Bahe Steen
Historisk seilas langs Telemarkskanalen
SIKKERHET: Uten en målrettet innsats for å utdanne maritim kompetanse, risikerer vi at Forsvaret ikke får tilgang til den nødvendige kompetansen for å opprettholde nasjonens sikkerhet, sier Hans Petter Hildre.
Tri Nguyen Dinh
Beredskapen krever flere sjøfolk
Norled
Teknologisk triumf – økonomisk utfordring
Fergekøer langs kysten. ILLUSTRASJONSFOTO
Jógvan H. Gardar
Mannskapsmangel lammer fergetrafikken
Utenriksminister Espen Barth Eide (Ap).
Jógvan H. Gardar
Norge sanksjonerer russiske fiskerirederier – anklages for spionasje
Sommer, fint vær, godt humør, sjø. Og menn som prøver å vise seg frem. Ikke gjør det, er rådet fra Flyte.
Illustrasjonsfoto/Jógvan H. Gardar