JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

IMOs visjon for 2025:

Prioritering av sjøfolk, sikkerhet og bærekraft

Generalsekretæren i IMO prioriterer sjøfolk, sikkerhet og bærekraft. Og han nekter å delta i paneler der det kun er menn.
OPTIMISTISK: Arsenio Dominguez, generalsekretær i Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO)

OPTIMISTISK: Arsenio Dominguez, generalsekretær i Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO)

IMO

Arsenio Dominguez, generalsekretær i Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO), la i en tale i begynnelsen av januar fram hovedprioriteringene for organisasjonens agenda i 2025. Han framhevet viktige fokusområder og strategiske initiativer, som skal forme framtidens maritime forvaltning.

Tre hovedområder

– Vi starter 2025 med fokus på tre hovedtemaer, som vi gjorde i fjor. Det første er sjøfolk, det andre er global sikkerhet, og det tredje er avkarbonisering, sa han.

– Når det gjelder sjøfolk, må vi styrke sikkerheten og tryggheten for nøkkelpersonell om bord på skip. Vi må også øke støtten vi gir dem, ikke bare i forbindelse med avkarbonisering, men også når det gjelder å redusere kriminaliseringen av sjøfolk, og å fremme mangfold, understreket Dominguez.

Krever flere kvinner

– Vi har gjort framgang, særlig når det gjelder kjønnsmangfold i maritim sektor, men det er mer arbeid som gjenstår. Jeg vil fortsette å stå fast ved min forpliktelse og politikk om å ikke delta i paneler som mangler kvinnelig representasjon, sa han.

2025 er viktig

– Dette er et viktig år for IMO, og jeg er optimistisk med tanke på at medlemslandene og interessenter vil finne felles grunn og vedta de tekniske og økonomiske tiltakene som gjør det mulig for sektoren å nå målene i 2023-strategien for reduksjon av klimagasser, og avkarbonisere sektoren innen eller rundt 2050. Vi fokuserer også på havets bærekraft. For IMO er temaet for Verdens maritime dag 2025 Vårt hav, vår forpliktelse, vår mulighet, sa Dominguez i sin nyttårstale.

MARITIME PANELER: - Jeg vil fortsette å stå fast ved min forpliktelse og politikk om å ikke delta i paneler som mangler kvinnelig representasjon, sier generalsekretæren i IMO. (Illustrasjonsfoto)

MARITIME PANELER: - Jeg vil fortsette å stå fast ved min forpliktelse og politikk om å ikke delta i paneler som mangler kvinnelig representasjon, sier generalsekretæren i IMO. (Illustrasjonsfoto)

Johnny Notøy

Flere saker

Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.

Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.

LH2 Shipping AS / Sigve Hoff Larsen.

Bygger verdens første hydrogendrevne bulkskip

Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.

Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.

Oma Baatbyggeri

Første hel-elektriske kombi-katamaran til Lysefjorden

FORBEREDELSER: Stein Roger Flåten (til høyre) er ansvarlig kobbekjøttkokk, mens formann Odd Arne Hermansen assisterer.

FORBEREDELSER: Stein Roger Flåten (til høyre) er ansvarlig kobbekjøttkokk, mens formann Odd Arne Hermansen assisterer.

Jan Morten Holst

Kobbefest i Tromsø Skipperforening

ENDELIG: Store smil i Stortingets vandrehall etter at loven ble vedtatt. Fra venstre: Hans Sande, NSOF; Hege-Merethe Bengtsson; Dnmf; Bjørnar Skjæran, AP; Kurt Inge Angell, NSF; Kine Asper Vistnes, LO; Rune Støstad, Ap; Are Tomasgard, LO og Steffen Handal, Unio.

ENDELIG: Store smil i Stortingets vandrehall etter at loven ble vedtatt. Fra venstre: Hans Sande, NSOF; Hege-Merethe Bengtsson; Dnmf; Bjørnar Skjæran, AP; Kurt Inge Angell, NSF; Kine Asper Vistnes, LO; Rune Støstad, Ap; Are Tomasgard, LO og Steffen Handal, Unio.

Tri Nguyen Dinh

Feiret at loven er vedtatt

Store skip ser deg ikke, derfor bør du holde god avstand. Hver sommer kommer småbåter altfor nær store fartøy - dette er svært risikabelt. Fra broa på et stort skip kan små båter rett foran baugen havne i blindsonen. 

Store skip ser deg ikke, derfor bør du holde god avstand. Hver sommer kommer småbåter altfor nær store fartøy - dette er svært risikabelt. Fra broa på et stort skip kan små båter rett foran baugen havne i blindsonen. 

Statslos Alexander Nordahl/Kystverket

– Vi ser dere ikke før det er for sent

KAMPANJE: Sjøfolkene mener dette er den viktigste saken i vår tid. Om Fremskrittspartiet skal støtte sjøfolka, må de også støtte loven, mener Sjømannsforbundet.

KAMPANJE: Sjøfolkene mener dette er den viktigste saken i vår tid. Om Fremskrittspartiet skal støtte sjøfolka, må de også støtte loven, mener Sjømannsforbundet.

Skjermdump fra kampanjen

Frir til Frp før sjøfolks viktigste sak skal avgjøres