IMOs visjon for 2025:
Prioritering av sjøfolk, sikkerhet og bærekraft
Generalsekretæren i IMO prioriterer sjøfolk, sikkerhet og bærekraft. Og han nekter å delta i paneler der det kun er menn.
OPTIMISTISK: Arsenio Dominguez, generalsekretær i Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO)
IMO
Arsenio Dominguez, generalsekretær i Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO), la i en tale i begynnelsen av januar fram hovedprioriteringene for organisasjonens agenda i 2025. Han framhevet viktige fokusområder og strategiske initiativer, som skal forme framtidens maritime forvaltning.
Tre hovedområder
– Vi starter 2025 med fokus på tre hovedtemaer, som vi gjorde i fjor. Det første er sjøfolk, det andre er global sikkerhet, og det tredje er avkarbonisering, sa han.
– Når det gjelder sjøfolk, må vi styrke sikkerheten og tryggheten for nøkkelpersonell om bord på skip. Vi må også øke støtten vi gir dem, ikke bare i forbindelse med avkarbonisering, men også når det gjelder å redusere kriminaliseringen av sjøfolk, og å fremme mangfold, understreket Dominguez.
Krever flere kvinner
– Vi har gjort framgang, særlig når det gjelder kjønnsmangfold i maritim sektor, men det er mer arbeid som gjenstår. Jeg vil fortsette å stå fast ved min forpliktelse og politikk om å ikke delta i paneler som mangler kvinnelig representasjon, sa han.
2025 er viktig
– Dette er et viktig år for IMO, og jeg er optimistisk med tanke på at medlemslandene og interessenter vil finne felles grunn og vedta de tekniske og økonomiske tiltakene som gjør det mulig for sektoren å nå målene i 2023-strategien for reduksjon av klimagasser, og avkarbonisere sektoren innen eller rundt 2050. Vi fokuserer også på havets bærekraft. For IMO er temaet for Verdens maritime dag 2025 Vårt hav, vår forpliktelse, vår mulighet, sa Dominguez i sin nyttårstale.
MARITIME PANELER: - Jeg vil fortsette å stå fast ved min forpliktelse og politikk om å ikke delta i paneler som mangler kvinnelig representasjon, sier generalsekretæren i IMO. (Illustrasjonsfoto)
Johnny Notøy
Flere saker
Tri Nguyen Dinh
Min tatovering - Henrik Tveit Thue
Harald var velfungerende etter krigen, så det er merkelig at han var svartelistet, sier datteren.
Tri Nguyen Dinh
Risikerte livet – ble svartelistet av Norge
Selfa Arctic
Tre videregående skoler får nye undervisningsfartøy
Jógvan H. Gardar
Etterlyser krigsplan for sjøfolk
Teknisk direktør Nils Kristian Berge i Fjord1 deler sine tanker om hva som skal til for å få fart på overgangen til nullutslipp i hurtigbåtnæringen.
Jógvan H. Gardar
– Skal vi få fart på det grønne skiftet til sjøs, må vi tørre å tenke nytt
I den norske handelsflåten nå er det få eller ingen nordmenn igjen.
Tri Nguyen Dinh

