DSO: Samarbeid gjennom 50 år
DSO markerte 50-års jubileet i oljebyen Stavanger, med tilbakeblikk og framtidsperspektiver.
DSO: Gjennom 50 år har mange hatt ansvaret for både forhandlingene og det daglige områdeansvaret i DSO. På jubileet deltok flere av disse. På bildet ser vi fra venstre Hege-Merethe Bengtsson, forhandlingsleder; Odd Rune Malterud, tidligere forhandlingsleder og områdeansvarlig; Rune Larsen Røine, tidligere forhandlingsleder og områdeansvarlig; Hans Sande, forhandlingsleder og Bjarte Mjåseth, områdeansvarlig.
Jógvan H. Gardar
I desember markerte De Samarbeidende Organisasjoner (DSO) sitt 50-årsjubileum med et storslått arrangement i oljebyen Stavanger. Feiringen samlet medlemmer, tillitsvalgte og tidligere ledere til en dag fylt med historiske tilbakeblikk, faglige innlegg og sosialt samvær. På dag to var tillitsvalgte fra en rekke DSO-klubber samlet for å diskutere framtidige utfordringer og mål.
Arrangementet på Hotell Scandic Stavanger City bød på et program som reflekterte DSOs lange historie og viktige rolle i norsk arbeidsliv. Flere tidligere og nåværende ledere som har hatt ansvar for forhandlinger og daglig drift av DSO-området, var til stede:
Hege-Merethe Bengtsson, forhandlingsleder
Odd Rune Malterud, tidligere forhandlingsleder og områdeansvarlig
Rune Larsen Røine, tidligere forhandlingsleder og områdeansvarlig
Hans Sande, forhandlingsleder
Bjarte Mjåseth, områdeansvarlig
Disse sentrale aktørene har gjennom årene bidratt til å forme DSOs arbeid og sikre viktige rettigheter for medlemmene. Deres deltakelse under jubileet understreket den kontinuerlige innsatsen for å styrke arbeidstakernes vilkår.
Tilbakeblikk og faglige perspektiver
Åpningsdagen ble innledet av administrerende direktør Hege-Merethe Bengtsson i Det norske maskinistforbund (Dnmf) og administrerende direktør Hans Sande i Norges Sjøoffisersforbund (NSOF). De satte tonen for jubileet med innlegg om DSOs historiske betydning og visjoner for framtiden. Bidragene fra tidligere forhandlingsledere og områdeansvarlige Rune Larsen Røine og Odd Rune Malterud kastet lys over hvordan organisasjonen har vokst og utviklet seg i takt med arbeidslivets behov.
Rune Larsen Røine tok utgangspunkt i sin egen yrkeskarriere, fra da han jobbet i oljebransjen, og siden gikk inn i arbeidet for forbundet og var med på å bygge DSO. Odd Rune Malterud la spesielt vekt på regelverket som gjelder for DSO-området, og hvordan dette har blitt utviklet for å beskytte arbeidstakere og fremme sikkerhet.
Ulykken som vendepunkt
Et av høydepunktene i programmet var forsker Trude Melands foredrag om Alexanders Kielland-ulykken, en av Norges mest alvorlige industriulykker. Meland tok for seg hvordan ulykken i 1980, som krevde 123 menneskeliv, ble et vendepunkt for sikkerhetsarbeid i norsk oljeindustri. Hun fremhevet hvordan ulykken avdekket kritiske svakheter i teknisk og organisatorisk sikkerhet og resulterte i omfattende reformer.
– Alexanders Kielland-ulykken synliggjorde behovet for bedre utstyr, obligatorisk sikkerhetsopplæring og nye evakueringsmetoder. Den bidro til å etablere det norske sikkerhetsregimet, som i dag er kjent for sitt fokus på samarbeid og kontinuerlig forbedring, sa Meland.
Hun understreket viktigheten av å lære av historien for å opprettholde og videreutvikle dagens høye sikkerhetsstandarder i olje- og gassnæringen.
Veien videre
På jubileets andre dag vendte deltakerne blikket mot framtiden. Tillitsvalgte fra ulike DSO-klubber diskuterte hvordan organisasjonen kan møte kommende utfordringer. Fokus var på å bygge videre på DSOs sterke tradisjon for samarbeid og å utvikle nye løsninger som sikrer medlemmene trygge arbeidsvilkår og konkurransedyktige rettigheter.
Flere saker
Fergekøer langs kysten. ILLUSTRASJONSFOTO
Jógvan H. Gardar
Mannskapsmangel lammer fergetrafikken
Utenriksminister Espen Barth Eide (Ap).
Jógvan H. Gardar
Norge sanksjonerer russiske fiskerirederier – anklages for spionasje
Sommer, fint vær, godt humør, sjø. Og menn som prøver å vise seg frem. Ikke gjør det, er rådet fra Flyte.
Illustrasjonsfoto/Jógvan H. Gardar
Menn må skjerpe seg ved vannet
Kurt Andre Eide
CO₂-avgift truer bunkringsanlegg og arbeidsplasser i nord
Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.
LH2 Shipping AS / Sigve Hoff Larsen.
Bygger verdens første hydrogendrevne bulkskip
Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.
Oma Baatbyggeri