Ny rapport om maritime karriereveier
I desember presenterer Norsk Sjøoffisersforbund tredje utgave av rapporten «Maritime karriereveier», som har kartlagt sjøfolks karriereveier til sjøs og på land. Den vil bli et viktig redskap for å sikre rekruttering og hindre frafall fra maritime yrker.
Skjermbilde
Det er konsulentselskapet Menon Economics som har utarbeidet rapporten, noe de også gjorde da tilsvarende rapport kom i 2019 og 2021. Over 5000 medlemmer fra alle de tre sjømannsorganisasjonene har svart på spørreundersøkelsen som danner et viktig grunnlag for rapporten. Det samme har en rekke arbeidsgivere og ulike maritime organisasjoner.
Årets rapport går enda dypere inn i arbeidsmarkedet for sjøfolk, for å undersøke hvordan næringen kan opprettholde behovet for norske sjøfolk. Dette inkluderer analyser av sjøfolk som nærmer seg pensjonistalder og av elever og studenters forventninger om en jobb til sjøs.
Blant mange interessante funn i årets rapport er:
at 45 prosent, eller nesten 9000 aktive norske sjøfolk ser for seg å gå i land i løpet av de neste ti årene.
at sju av ti ferge-, hurtigbåt- og nærskipsfartsrederier opplever at de «mister» sjøfolk, til offshore olje og gass-segmentet.
at en femdel av dem som i dag jobber på land, som tidligere jobbet på sjøen, kunne tenke seg å gå tilbake til en jobb på sjøen, og at 42 prosent av dem har planer om å vedlikeholde sine sertifikater.
Belyser kritiske temaer
NSOF-direktør Hans Sande understreker at det er viktig å få utarbeidet en slik rapport:
– Den gir en omfattende analyse av sjøfolks karriereveier og arbeidsmarkedet i maritim næring. Den belyser kritiske temaer som en aldrende arbeidsstokk, behov for operativ kompetanse, og utfordringer knyttet til rekruttering og digitalisering.
– Rapporten gir også innsikt i hvordan maritim næring kan tilpasse seg framtidige behov gjennom utdanning, videreutdanning, grønn omstilling og rekruttering. Med rapporten ønsker vi å sikre en bærekraftig og konkurransedyktig maritim sektor i Norge, sier han.
Politikk og rekruttering
Nå skal «Maritime karriereveier» brukes i arbeidet opp mot det politiske Norge, for å sikre at maritim næring har gode rammevilkår. Samtidig vil den brukes aktivt i forbindelse med rekruttering av nye sjøfolk.
– De som skal inn i næringa må se at det å dra til sjøs i dag ikke nødvendigvis betyr at du skal ha en livslang karriere om bord på ett fartøy. Du kan faktisk like gjerne bruke den kompetansen du erverver som navigatør eller maskinist på land, fordi den erfaringsbaserte kompetansen er like etterspurt på land som den er om bord i fartøyet, understreker Hans Sande.
Maritim Logg kommer tilbake med mer om rapporten og hvilke føringer den vil legge for forbundets arbeid i neste utgave.
Flere saker
Store skip ser deg ikke, derfor bør du holde god avstand. Hver sommer kommer småbåter altfor nær store fartøy - dette er svært risikabelt. Fra broa på et stort skip kan små båter rett foran baugen havne i blindsonen.
Statslos Alexander Nordahl/Kystverket
– Vi ser dere ikke før det er for sent
KAMPANJE: Sjøfolkene mener dette er den viktigste saken i vår tid. Om Fremskrittspartiet skal støtte sjøfolka, må de også støtte loven, mener Sjømannsforbundet.
Skjermdump fra kampanjen
Frir til Frp før sjøfolks viktigste sak skal avgjøres
Morten Kveim, NSOF, Ralf Stahlke, NSF og Andreas Bakken, Dnmf.
Jógvan H. Gardar
Krigsseilerne hedret på Bygdøynes
Arkiv
Kvinner i transport: Vold og trakassering skal kartlegges
Nils Ragnar Løvhaug
Dette skjer med lovforslaget nå
Olav Berge