Havarkommisjonen:
– Burde ikke seilt
– «Viking Sky» oppfylte ikke gjeldende sikkerhetsstandarder og skulle derfor ikke ha forlatt Tromsø under de rådende omstendigheter, skriver Statens Havarikommisjon (SHK) i sin rapport.
DRAMATISK DØGN: Cruiseskipet Viking Sky ankommer Molde. Innsatsen til besetningen bidro til at nestenulykken i Hustadvika tross alt endte bra.
Svein Ove Ekornesvåg / NTB
– Det er anslått at skipet bare var ca. en skipslengde fra å grunnstøte, og med 1374 personer om bord hadde ulykken potensial til å bli en av de verste katastrofene til sjøs i moderne tid, skriver Havarikommisjonen.
Det var om ettermiddagen den 23. mars 2019 at cruiseskipet «Viking Sky» fikk en blackout, og dermed mistet fremdrift og styring under en storm på vei over Hustadvika i Møre og Romsdal.
Havarikommisjonen skriver at ulykken skyldtes for lavt oljenivå i alle de operative dieselgeneratorenes smøreoljetanker, i kombinasjon med stamping og rulling i høy sjøgang.
Til sammen fremmer de 14 tilrådinger i forbindelse med grunnstøtingen.
– Gjennomarbeidet rapport
– Dette er en solid og gjennomarbeidet rapport. Undersøkelsen fokuserer på operasjonelle, tekniske og organisatoriske sikkerhetsproblemer som på ulike måter bidro til nestenulykken, sier avdelingsleder Morten Kveim i Norsk Sjøoffisersforbund.
– Ikke i henhold til regelverket
Fagsjef Odd Rune Malterud i Det norske maskinistforbund er enig i at «Viking Sky» aldri skulle lagt fra kai i storm.
– Én av fire dieselgeneratorer ute av drift tilfredsstiller ikke sikkerhetsstandarder og redundansen som kreves i henhold til Safe Return to Port-regelverket (SRtP). Selv om smøreoljetankene hadde vært fulle ville slingringen ha medført at tilstrekkelig olje ikke ville blitt sugd opp. Konstruksjon og design var ikke i henhold til SOLAS-regelverket, mener han, og fortsetter:
– Manglende familiarisering, trening, og komplekse elektriske forriglings-systemer for restart ble likevel taklet av maskinmannskapet som dermed forhindret en katastrofe.
Både Kveim og Malterud påpeker at besetningens kompetanse og innsats var en viktig faktor for at det tross alt gikk bra denne ettermiddagen.
Direktoratet uenig
Sjøfartsdirektoratet skriver på sine hjemmesider at de er samstemte med kommisjonen i at oljenivået var for lavt, men de er uenige om at skipet ikke overholdt regelverket om gjeldende sikkerhetsstandarder.
– Vi mener helt klart at designet av smøreoljetankene på «Viking Sky» er innenfor kravene i SOLAS, og er derfor ikke enige i konklusjonen om manglende samsvar, som ligger til grunn for flere av tilrådingene fra SHK, sier avdelingsdirektør Håvard Gåseidnes i avdeling for fartøy og sjøfolk.
Flere saker
Jonny Eide
Fallet i NIS fortsetter – aktiviteten i NOR tiltar
Plass til alle – en nødvendighet
DEKKSSJEF PÅ TUR: Jobben er den samme, men tittelen kan bli ny for norske styrmenn.
RASJONSFOTO: Jógvan H. Gardar
– En viktig og riktig jobb
Jógvan H. Gardar
Den lange veien til norske lønnsvilkår
REKRUTTERING: Hans Sande, administrerende direktør i Norsk Sjøoffisersforbund, påpekte hvor viktig rekrutteringen til maritime yrker er.
Jógvan H. Gardar
Søkelys på rekruttering og beredskap
SKIPSBESØK: Håkon Eidset på siste skipsbesøk i Aberdeen, sammen med en av de som skal ta over besøkene på NIS-skipene, Vidar J. Vartdal.
Jogvan Hugo Gardar