Offshore sikkerhet
Digitalisering hjelper – men erfaring avgjør
Bruken av kunstig intelligens (KI) og digitalisering brer om seg i offshoreindustrien. Ny rapport fra DNV ser nærmere på utfordringene.
Jógvan H. Gardar
KI kan bidra til å redusere risiko og øke sikkerheten offshore, særlig i forbindelse med fallende konstruksjonselementer, sier en ny rapport fra DNV, utarbeidet for Havindustritilsynet. Digitalisering gir et bredere datagrunnlag, men stiller også nye krav til teknisk personell og operativ ledelse.
Teknisk ledelse – et knutepunkt for teknologi
For teknisk personell og ingeniører betyr KI og automatisering at vedlikehold kan bli mer forutsigbart, samtidig som beslutningsgrunnlaget styrkes. Teknikere har tradisjonelt måttet basere seg på manuelle sjekker og erfaring for å vurdere tekniske feil, men digitale systemer gir nå muligheten til å analysere data i sanntid for å avdekke feil før de oppstår, understreker rapporten.
En sentral utfordring er kvaliteten på data som brukes i slike analyser. Havindustritilsynet har avdekket at operatører ofte leverer ufullstendige data, gjerne fordi rapporteringen skjer raskt etter en hendelse og før en grundig gransking er gjennomført. Dette kan føre til at teknisk personell ikke alltid har pålitelig informasjon å basere sine vurderinger på, påpeker rapporten.
Operativ ledelse – mer informasjon, men hva betyr det?
For operativ ledelse innebærer digitaliseringen tilgang til et stadig større informasjonsgrunnlag. Nye systemer gir detaljert innsikt i værforhold, bevegelsesmønstre for installasjoner og ytelsen til tekniske systemer, sier rapporten.
Men økt datatilgang skaper også utfordringer. Hvordan sikrer man at beslutningstakere ikke drukner i informasjon? For mye data, dersom det ikke struktureres på en intuitiv måte, kan skape usikkerhet i beslutningsprosesser. KI kan spille en viktig rolle i å filtrere ut uvesentlige data og fremheve kritisk informasjon som er avgjørende for driften, advarer rapporten.
Menneske og maskin – en balansegang
Til tross for digitaliseringens framskritt forblir menneskelig ekspertise avgjørende for sikkerheten offshore, fastslår rapporten. Automatiserte systemer kan varsle om mulige farer, men det er fortsatt teknisk personell og operativ ledelse som har det endelige ansvaret.
For at digitaliseringen skal lykkes, må det være tett samarbeid mellom operatører, teknologileverandører og myndigheter. Standardisert datainnsamling og brukervennlige løsninger er nødvendig for at teknisk personell og ledelse skal kunne stole på informasjonen systemene gir, understreker DNV.
Teknologi erstatter ikke fagkunnskap
Teknologi og KI vil fortsette å forme offshoreindustrien, og både teknisk personell og operativ ledelse vil måtte forholde seg til nye måter å arbeide på. Mens digitalisering kan gi mer forutsigbart vedlikehold og styrket beslutningsstøtte, avhenger suksessen av menneskelig ekspertise og evnen til å tolke og bruke data på en trygg og effektiv måte, konkluderer rapporten.
For å sikre en tryggere og mer effektiv offshoresektor, må aktører i industrien sørge for at teknologi brukes som et hjelpemiddel, og ikke som en erstatning for fagkunnskap.
KI i offshore
Bedre datakvalitet for økt sikkerhet
Rapporten peker på flere tiltak for å forbedre datakvaliteten og dermed styrke beslutningsstøtten for teknisk personell og operativ ledelse:
Automatisert datainnsamling og validering: Ved å bruke KI og avanserte analyseverktøy kan registrerte data sjekkes for mangler og inkonsistenser umiddelbart. Dette sikrer at beslutninger baseres på mer pålitelig informasjon.
Standardisering av dataformater: En felles struktur for rapportering av tekniske hendelser og vedlikehold sikrer at informasjonen blir sammenlignbar og lett tilgjengelig.
Integrasjon av databaser og systemer: Sammenkobling av data fra sensorer, vedlikeholdslogger og operatørrapporter gjør det mulig å identifisere feil før de blir kritiske.
Økt samarbeid mellom operatører og tilsynsmyndigheter: Bedre koordinering og deling av data mellom operatører og myndigheter kan bidra til en mer effektiv håndtering av risiko og sikkerhetstiltak.
Faktaboksen er utarbeidet av KI, og gjennomgått av redaksjonen
Flere saker
UHELL: Jeg hadde aldri spist en hasjkake med overlegg og risikert en hel yrkeskarriere, sier matrosen.
Tri Nguyen Dinh
«Thomas» spiste hasjkake – mistet jobben
Felix Seifert/NTNU
NTNU leder maritimt KI-senter
– I forslaget til statsbudsjett vil vi gjøre det kjent at vi avslutter arbeidet med Stad skipstunnel. Det blir så dyrt at vi mener det ikke er ansvarlig å gå videre med prosjektet, sier statsminister Jonas Gahr Støre.
Håvard Sæbø
Skuffelse og vantro - Regjeringen skroter Stad skipstunnel
HÅPER PÅ BEDRING: Morten Støbakk forteller om mange kolleger som har blitt og fortsatt blir behandlet veldig dårlig. FOTO: Jan-Erik Østlie
Det er synd med alle som har blitt borte
Nils Ragnar Løvhaug
Vil bevare det marine miljøet
SAMLER INFORMASJON: Eidesvik er blant rederiene som har delt sine erfaringer om 1:2-turnus. Arkivfoto: Nils Ragnar Løvhaug