Fra ungdomsskolen til havet: Fant drømmeyrket på dekk
To års fartstid som lærlinger har gitt mersmak. Nå er Christoffer Munkvik Holm (21) og Martin Halvorsen (20) klare for ei framtid som fiskere.
TRIVES: På «Havtind» er arbeidsmiljøet godt og oppgavene varierte.
Nils Ragnar Løvhaug
– Jeg vil gjerne jobbe med kroppen og hadde aldri hatt lyst på en kontorjobb. Jeg liker å holde på med ting hele tida, og det er gøy på dekk når ting går effektivt, alle gjør det de skal, og alt går unna, sier Halvorsen.
– Det er et sinnssykt spennende yrke, med mye variasjon gjennom dagen og stadig nye oppgaver og utfordringer. I tillegg er det et tøft yrke, der du er lenge på sjøen, med lange dager og mye tungt arbeid. Jeg syns det er artig å få testa meg sjøl på den måten, forteller Holm.
– Det er en helt spesiell ting å jobbe på sjøen. Da jeg begynte var det uvant med fem uker på og fem uker av, men nå syns jeg det går helt fint å være så lenge borte. Og så er det deilig å ha fem uker fri også, legger han til.
GODE UTSIKTER: Christoffer Munkvik Holm og Martin Halvorsen ser fram til å jobbe på havet i mange år framover.
Nils Ragnar Løvhaug
Valgte sjølivet
Maritim Logg møter Halvorsen og Holm på «Havtind» ved kai på Tromsøterminalen, der de mønstrer på for en fem ukers tur til områdene rundt Bjørnøya. Ikke nok med det: Samme dag avlegger de også fagprøven, etter to års læretid om bord på tråleren.
– Ja, etter den turen her er vi ferdige som lærlinger og kan begynne å jobbe. Jeg har en god følelse og tror det gikk bra på prøven. Spørsmål og oppgaver gikk på ting jeg var forberedt på og hadde vært gjennom, oppsummerer Holm, som har hatt lyst til å jobbe på sjøen siden han gikk på ungdomsskolen hjemme i Bodø.
– Det fant jeg ut helt på egen hånd. Jeg har ingen fiskere eller andre som har jobba på sjøen i familien, men foreldrene mine har alltid sagt at jeg skulle gjøre det jeg ville sjøl. Først gikk jeg et år på elektro og tenkte å bli maritim elektriker, men innså at det ikke var noe for meg. Så jeg sjekka litt forskjellige andre muligheter, og fiskeri var det som traff mest.
For Halvorsens del lå det maritime litt mer i blodet, etter en oppvekst med hav og båtliv på Askøy.
– Det var kjekt å sette garn og krepse- og krabbeteiner med min bestefar. Da fikk jeg smaken på det, og tok vg1 naturbruk og vg2 fiske og fangst på Austevoll, med utplassering på en pelagisk tråler. Nå har jeg hatt to veldig fine år i lære på «Havtind». Jeg trives veldig godt og har lært utrolig mye. Første turen var alt helt nytt, men når du begynner å komme inn i ting så blir det bare bedre og bedre.
MØNSTRER PÅ: Christoffer Munkvik Holm har kommet seg på plass i lugaren og er klar for fem nye uker på fiske.
Nils Ragnar Løvhaug
Spennende arbeidshverdag
Gutta forteller om godt miljø og en variert hverdag om bord.
– Kollegene her har vært veldig flinke og lært meg mye. Typiske arbeidsoppgaver er hiving og skyting av trål. Så er det fabrikkarbeid, med gørring av fisk på sløyemaskin, og rykking og pakking av frysere, i tillegg til reparasjon av bruk og diverse lett vedlikehold. Jeg syns det artigste er å være på dekk. Du er ute, og det er litt action. Det er spennende.
– Hovedsakelig fisker vi torsk, sei, hyse og uer – og så litt blåkveite. Vi kan også rigge om til reke, men det har ikke jeg vært med på enda. Uansett er produksjonen stort sett ganske lik, med sløying, rensking og frysing i helblokker på ca. 50 kg, forklarer Holm.
– Når det er stygt vær og du ser de svære bølgene som kommer imot, må du passe på hver bevegelse i båten, følge med på sjøen når bølgene kommer inn, og hele tida være på og klar for alt. Etterpå kommer vi inn i garderoben og snakker om det som har skjedd, mens alle er fulle av adrenalin. Det er gøy å være med på, forteller Halvorsen.
STORFANGST: Det ble godt med fisk på turen opp mot Bjørnøya, som denne stortorsken. – Jeg tror den var rundt 20-25 kilo, men er litt usikker, da vi ikke veide den, rapporterer Martin Halvorsen. Foto: Privat
Nils Ragnar Løvhaug
Grundig fagprøve
På «Havtind» treffer vi også Bjørn-Willy Hansen, opplæringskonsulent ved Opplæringskontoret for Nordre Nordland. Han veileder lærlinger og bistår med å tilrettelegge opplæringen i bedriftene, og har fulgt Halvorsen og Holm tett gjennom læretida. Nå er han på «Havtind» for å overvære fagprøven. To sensorer fra Nordland fylkeskommune er på plass for å vurdere om lærlingene kvalifiserer til fagbrevet.
– Det starter med en fem timers skriftlig del, med 20-25 oppgaver – fra samfunnsspørsmål om fiskerisektoren til praktiske spørsmål om arbeidsprosesser om bord, HMS og kvalitet.
– Deretter gjennomfører de den praktiske delen av prøven om bord, som også fort varer fem timer. Her får de briljere med kunnskapene de har fått, og jeg tror nok dette skal gå helt fint. Etter to år på fiske har de blitt veldig flinke, forsikrer Hansen.
I ARBEID: Martin Halvorsen hjelper til med lasting før avgang fra Tromsø.
Nils Ragnar Løvhaug
– Vokser med oppgavene
Han erfarer at fiskebåtrederne er flinke til å ta imot lærlinger, og at stadig flere ungdommer søker seg til maritime yrker.
– Jeg har jobbet med dette i 13 år og merker god søkning både blant gutter og jenter. Spesielt positivt er det at vi har flere jenter enn før. Jeg tror det er fordi det legges bedre til rette for dem – vi er i ferd med å bli kvitt ryktet om at dette ikke er et yrke for jenter.
– Ungdom vokser med oppgavene når de kommer inn i et godt, trygt og inkluderende arbeidsmiljø og får ansvar om bord. Mange er kanskje borte fra familie og venner for første gang i livet og opplever stor personlig utvikling. Etter to år takler du alt slags vær, revet bruk, og gode og dårlige dager. Her er det stor personlig utvikling å spore.
– Når du lærer alt du skal kunne for å være en komplett fisker, da blir du ettertrakta. De fleste får fast plass, og om de vil, kan de gå videre til styrmannsskole. Vi ønsker at noen skal gjøre det, men også at mange blir igjen og fortsetter som fiskere. De lærlingene som ønsker arbeidsdagene på sjøen og mestrer vær, fire-fem ukers turnuser og er gode på reparasjon av redskaper, starter med vikarturer og får etter hvert fast plass om bord, sier Hansen.
FÅR SKRYT: – De har blitt veldig flinke fiskere, sier Bjørn Willy Hansen fra Opplæringskontoret for Nordre Nordland, som slår av en prat med gutta i en pause fra fagprøven.
Nils Ragnar Løvhaug
Begge besto
Noen uker senere kan Christoffer Munkvik Holm og Martin Halvorsen fortelle at begge to besto fagprøven med glans, og er klare for fiskerlivet – i første omgang vikartur ut med nettopp «Havtind».
– Ambisjonen er å jobbe en stund først og få litt mer fartstid. Så tar jeg kanskje styrmannsskolen etter noen år, sier Holm. Halvorsen tenker i samme baner:
– Nå skal jeg gå noen år som fisker og få mer erfaring. Så tenkte jeg å gå på skole etter hvert og være oppe «i huset» før jeg er 30. Men jeg satser på å fortsette innen fiske.
TRIVES: På «Havtind» er arbeidsmiljøet godt og oppgavene varierte.
Nils Ragnar Løvhaug
Det er en helt spesiell ting å jobbe på sjøen
Christoffer Munkvik Holm
Flere saker
– I forslaget til statsbudsjett vil vi gjøre det kjent at vi avslutter arbeidet med Stad skipstunnel. Det blir så dyrt at vi mener det ikke er ansvarlig å gå videre med prosjektet, sier statsminister Jonas Gahr Støre.
Håvard Sæbø
Skuffelse og vantro - Regjeringen skroter Stad skipstunnel
HÅPER PÅ BEDRING: Morten Støbakk forteller om mange kolleger som har blitt og fortsatt blir behandlet veldig dårlig. FOTO: Jan-Erik Østlie
Det er synd med alle som har blitt borte
Nils Ragnar Løvhaug
Vil bevare det marine miljøet
Nyvalgt forbundsstyre. Nest ytterst ti høyre står nyvalgt forbundsleder Hulda Thorkelsdóttir.
Jógvan H. Gardar
Historisk landsmøte i Dnmf – første kvinnelige forbundsleder valgt
Jógvan H. Gardar
Sørheim: – Vis respekt for fergearbeiderne
Nils Ragnar Løvhaug