Uenighet om myndighetenes satsing på hydrogen og ammoniakk
Flere redere reagerer kraftig på myndighetenes støtte til ammoniakk og hydrogen som drivstoff.
Redere som bygger nytt er luta lei satsingen på det de kaller umoden teknologi.
Illustrasjonsfoto/Jógvan H. Gardar
jhg@maritimlogg.no
– Jeg er litt «fed up» av satsingen på umoden teknologi, sier Lars Conradi Andersen, daglig leder i Rem Offshore, til Kystens Næringsliv.
Han viser til at rederiet har investert 350 millioner kroner i utslippsfrie tiltak på sine to nye metanolskip – uten en krone i støtte.
Redere er luta lei: – Myndighetene har ikke nok maritim kunnskap
Også Magnus Møkster i Simon Møkster Shipping deler frustrasjonen.
– Vi mener det er svært uheldig at enkelte teknologier prioriteres av Enova med egne program, som for eksempel hydrogen og ammoniakk, sier han til Kystens Næringsavis.
Møkster peker på at denne ensidige støtten kan bremse utviklingen av andre grønne drivstoff.
Enova avviser kritikken.
– Du finner nok de som mener det, men dette er ikke en generell oppfatning slik vi kjenner bransjen, sier Rune Holmen, leder for maritim transport i Enova.
Han understreker at Enova ikke favoriserer spesifikke løsninger, men støtter teknologier som kan bidra til lavutslippssamfunnet.
Redere som Andersen mener likevel at næringen selv vet best hva som fungerer.
– Myndighetene må sette kravene, men næringen må få frihet til å finne de beste løsningene selv, sier han.
Flere saker
Riksrevisjonen
Ny Riksrevisjonsrapport om Alexander Kielland-ulykken
Vigdis Askjem
Du kan fortsatt bidra
Arkivaren pensjonerer seg
Remøy Shipping
126 år gammel rederi selges til Saudi-Arabia
Det vil nå komme flere satsinger for havvind på norsk sokkel.
Ole Jørgen Bratland/Equinor
Ny milliardstøtte til flytende havvind
PRISVINNER: Vegard Hide fra Fosnavåg er tildelt prisen Årets Trygg Fisker 2025. Han ble nominert av sin samboer Elselill Bjåstad (i midten). Prisen ble delt ut av Paul Christian Rieber, landsstyremedlem i Redningsselskapet.
Redningsselskapet


