Uenighet om myndighetenes satsing på hydrogen og ammoniakk
Flere redere reagerer kraftig på myndighetenes støtte til ammoniakk og hydrogen som drivstoff.
Redere som bygger nytt er luta lei satsingen på det de kaller umoden teknologi.
Illustrasjonsfoto/Jógvan H. Gardar
jhg@maritimlogg.no
– Jeg er litt «fed up» av satsingen på umoden teknologi, sier Lars Conradi Andersen, daglig leder i Rem Offshore, til Kystens Næringsliv.
Han viser til at rederiet har investert 350 millioner kroner i utslippsfrie tiltak på sine to nye metanolskip – uten en krone i støtte.
Redere er luta lei: – Myndighetene har ikke nok maritim kunnskap
Også Magnus Møkster i Simon Møkster Shipping deler frustrasjonen.
– Vi mener det er svært uheldig at enkelte teknologier prioriteres av Enova med egne program, som for eksempel hydrogen og ammoniakk, sier han til Kystens Næringsavis.
Møkster peker på at denne ensidige støtten kan bremse utviklingen av andre grønne drivstoff.
Enova avviser kritikken.
– Du finner nok de som mener det, men dette er ikke en generell oppfatning slik vi kjenner bransjen, sier Rune Holmen, leder for maritim transport i Enova.
Han understreker at Enova ikke favoriserer spesifikke løsninger, men støtter teknologier som kan bidra til lavutslippssamfunnet.
Redere som Andersen mener likevel at næringen selv vet best hva som fungerer.
– Myndighetene må sette kravene, men næringen må få frihet til å finne de beste løsningene selv, sier han.
Flere saker
Jógvan H. Gardar
Etterlyser krigsplan for sjøfolk
Teknisk direktør Nils Kristian Berge i Fjord1 deler sine tanker om hva som skal til for å få fart på overgangen til nullutslipp i hurtigbåtnæringen.
Jógvan H. Gardar
– Skal vi få fart på det grønne skiftet til sjøs, må vi tørre å tenke nytt
I den norske handelsflåten nå er det få eller ingen nordmenn igjen.
Tri Nguyen Dinh
Rystet over manglende satsing på sjøfolk
UHELL: Jeg hadde aldri spist en hasjkake med overlegg og risikert en hel yrkeskarriere, sier matrosen.
Tri Nguyen Dinh
«Thomas» spiste hasjkake – mistet jobben
Felix Seifert/NTNU
NTNU leder maritimt KI-senter
– I forslaget til statsbudsjett vil vi gjøre det kjent at vi avslutter arbeidet med Stad skipstunnel. Det blir så dyrt at vi mener det ikke er ansvarlig å gå videre med prosjektet, sier statsminister Jonas Gahr Støre.
Håvard Sæbø