Beredskap
– Nord-Norge spesielt sårbart for maritime trusler
Maritime næringer i nord mangler beredskap mot sabotasje og digitale trusler, skriver Sigri Stokke Aurora Nilsen i en kronikk. Hun etterlyser økte investeringer og bedre informasjonsdeling.
– Hva skjer hvis en sabotasjeaksjon stopper gasseksporten til Europa eller lakseeksporten til Asia? spør Sigri Stokke Aurora Nilsen i en kronikk i Altaposten.
Illustrasjonsfoto/Dag Inge Smedvik
jhg@maritimlogg.no
– Nord-Norge er spesielt sårbart for aksjoner mot kritisk infrastruktur. Økende GPS-jamming i Øst-Finnmark skaper usikkerhet, og sivile fartøy kan brukes til å kartlegge infrastruktur på havbunnen og langs kysten, skriver Sigri Stokke Aurora Nilsen i en kronikk i Altaposten. Hun er seniorrådgiver ved Senter for hav og Arktis ved UiT Norges arktiske universitet i Tromsø.
Senter for hav og Arktis samler nøkkelaktører i Bodø under High North Dialogue i mars for å styrke samarbeidet og finne løsninger for maritim sikkerhet.
Sabotasjer
Nilsen peker på at den maritime sektoren står overfor nye sikkerhetstrusler. PSTs ferske trusselvurdering bekrefter dette og advarer om at Russland sannsynligvis vil forsøke sabotasjeaksjoner mot Norge i år. Myndighetene har registrert 40 planlagte eller gjennomførte sabotasjeaksjoner i vestlige land i 2024.
– Hva skjer hvis en sabotasjeaksjon stopper gasseksporten til Europa eller lakseeksporten til Asia? spør Nilsen, og understreker at havnæringene trenger bedre koordinering og erfaringsutveksling for å møte den nye virkeligheten.
Konkrete tiltak
Hun påpeker at Norges geografiske plassering gjør oss særlig utsatt for kompliserte søk- og redningsoperasjoner, og at både desinformasjon, sabotasje og beredskap krever mer informasjonsdeling mellom aktørene.
Nilsen foreslår fire konkrete tiltak:
Etablere bedre systemer for informasjonsdeling mellom myndigheter, næringsliv og forskningsmiljøer
Øke investeringene i maritim infrastruktur for kommunikasjon, transport og beredskap
Styrke risikobevisstheten i hele den maritime sektoren
Følge opp PSTs anbefalinger om varsling av mistenkelige hendelser
– Både myndigheter og private aktører må samarbeide tettere for å sikre god nok beredskap, understreker Nilsen.
Flere saker
Norske lønnsvilkår - dette mener partiene
Rekruttering - dette mener partiene
Jógvan H. Gardar
Ferge- og lokalfart - dette mener partiene
Steve Trowsdale
ITF
Rekordøkning i forlatte sjøfolk
ENSOM JOBB: Å jobbe alene på dekk er ikke uvanlig på norske fergesamband.
Nils Ragnar Løvhaug
Fergesommeren: – Folk blir mer og mer slitne
SKUFFET: Gøril Kvalberg i Hurtigruten frykter sjøfolk må jobbe selv om de er sjuke i frykt for å miste lønna i lange perioder.
Tri Nguyen Dinh