1:2-ordning for underordnede
Rådgiver i NSF, Ove Kaland, har god tro på at 1:2-ordningen også skal komme på plass for underordnede i innenriks ferge.
OPTIMISTISK: Rådgiver og saksbehandler, Ove Kaland, har jobbet med denne saken med leder i tariffavdelingen, Jan Erik Lundby.
Tri Nguyen Dinh
I april kom både Norsk Sjøoffisersforbund og Det norske maskinistforbund til enighet med NHO Sjøfart om å åpne for 1:2-seilingsordninger i ferge- og lokalfarten. Nå er det de underordnedes tur.
– Avtalen med NHO Sjøfart var at NSF-medlemmer også skulle få muligheten for denne avtalen, selv om forhandlingene med NSOF og Dnmf gikk uten NSF. Nå er NHO Sjøfart og NSF enige i at det innføres en prøveordning, men detaljer gjenstår, sier Kaland.
Han understreker at NSFs avtale ikke skal være noe dårligere enn NSOF og Dnmf sine, noe som blant annet innebærer 98-timers uke.
NSF ønsker også at det utarbeides en protokoll i hvert rederi med de tillitsvalgte basert på den sentrale avtalen mellom NSF og NHO, og at det skal diskuteres og inngås en avtale med de tillitsvalgte og mannskapene på det enkelte fartøy og samband før vaktordning skal settes i gang.
– Dette er noe vi jobber med nå. En ny ordning skal være basert på overenskomst 471, passasjerskip i kystfart, og ordningen skal gjelde fram til hovedoppgjøret i 2026. Dersom partene ikke viderefører protokollen som det blir enighet om nå, eller iverksetter overenskomst 471 i hovedoppgjøret i 2016, faller avtalen bort og hovedregelen om skift etter overenskomst 160 vil være gjeldene, forklarer Kaland.
Ta kontakt med Norsk Sjømannsforbund om detaljer i overenskomst 471.
– En 1:2-ordningen vil være bra for rekrutteringen til et segment som sårt trenger det, sier Kaland med tanke på mannskapsmangelen i fergesektoren.
Da rederiet Torghatten Nord innførte 1:2-ordningen ble de straks mer attraktive. Rederiet gikk fra null søkere til 70 søkere.
Men ordningen krever tilretteleggelser fra rederiene, påpeker Kaland.
Lugarkapasitet og kokemuligheter for de ansatte må på plass. Man må kunne bo på ferga.
– Det må bli flere ansettelser for at kabalen skal kunne gå. Flere ting må på plass, men jeg har trua på at dette kan gå i orden. Kostnadsøkningen til rederiene tror jeg vil bli spart på færre sykmeldinger og mindre turn over, avslutter Kaland.
Flere saker
Tri Nguyen Dinh
Min tatovering - Henrik Tveit Thue
Harald var velfungerende etter krigen, så det er merkelig at han var svartelistet, sier datteren.
Tri Nguyen Dinh
Risikerte livet – ble svartelistet av Norge
Selfa Arctic
Tre videregående skoler får nye undervisningsfartøy
Jógvan H. Gardar
Etterlyser krigsplan for sjøfolk
Teknisk direktør Nils Kristian Berge i Fjord1 deler sine tanker om hva som skal til for å få fart på overgangen til nullutslipp i hurtigbåtnæringen.
Jógvan H. Gardar
– Skal vi få fart på det grønne skiftet til sjøs, må vi tørre å tenke nytt
I den norske handelsflåten nå er det få eller ingen nordmenn igjen.
Tri Nguyen Dinh

