1:2-ordning for underordnede
Rådgiver i NSF, Ove Kaland, har god tro på at 1:2-ordningen også skal komme på plass for underordnede i innenriks ferge.
OPTIMISTISK: Rådgiver og saksbehandler, Ove Kaland, har jobbet med denne saken med leder i tariffavdelingen, Jan Erik Lundby.
Tri Nguyen Dinh
I april kom både Norsk Sjøoffisersforbund og Det norske maskinistforbund til enighet med NHO Sjøfart om å åpne for 1:2-seilingsordninger i ferge- og lokalfarten. Nå er det de underordnedes tur.
– Avtalen med NHO Sjøfart var at NSF-medlemmer også skulle få muligheten for denne avtalen, selv om forhandlingene med NSOF og Dnmf gikk uten NSF. Nå er NHO Sjøfart og NSF enige i at det innføres en prøveordning, men detaljer gjenstår, sier Kaland.
Han understreker at NSFs avtale ikke skal være noe dårligere enn NSOF og Dnmf sine, noe som blant annet innebærer 98-timers uke.
NSF ønsker også at det utarbeides en protokoll i hvert rederi med de tillitsvalgte basert på den sentrale avtalen mellom NSF og NHO, og at det skal diskuteres og inngås en avtale med de tillitsvalgte og mannskapene på det enkelte fartøy og samband før vaktordning skal settes i gang.
– Dette er noe vi jobber med nå. En ny ordning skal være basert på overenskomst 471, passasjerskip i kystfart, og ordningen skal gjelde fram til hovedoppgjøret i 2026. Dersom partene ikke viderefører protokollen som det blir enighet om nå, eller iverksetter overenskomst 471 i hovedoppgjøret i 2016, faller avtalen bort og hovedregelen om skift etter overenskomst 160 vil være gjeldene, forklarer Kaland.
Ta kontakt med Norsk Sjømannsforbund om detaljer i overenskomst 471.
– En 1:2-ordningen vil være bra for rekrutteringen til et segment som sårt trenger det, sier Kaland med tanke på mannskapsmangelen i fergesektoren.
Da rederiet Torghatten Nord innførte 1:2-ordningen ble de straks mer attraktive. Rederiet gikk fra null søkere til 70 søkere.
Men ordningen krever tilretteleggelser fra rederiene, påpeker Kaland.
Lugarkapasitet og kokemuligheter for de ansatte må på plass. Man må kunne bo på ferga.
– Det må bli flere ansettelser for at kabalen skal kunne gå. Flere ting må på plass, men jeg har trua på at dette kan gå i orden. Kostnadsøkningen til rederiene tror jeg vil bli spart på færre sykmeldinger og mindre turn over, avslutter Kaland.
Flere saker
Fergekøer langs kysten. ILLUSTRASJONSFOTO
Jógvan H. Gardar
Mannskapsmangel lammer fergetrafikken
Utenriksminister Espen Barth Eide (Ap).
Jógvan H. Gardar
Norge sanksjonerer russiske fiskerirederier – anklages for spionasje
Sommer, fint vær, godt humør, sjø. Og menn som prøver å vise seg frem. Ikke gjør det, er rådet fra Flyte.
Illustrasjonsfoto/Jógvan H. Gardar
Menn må skjerpe seg ved vannet
Kurt Andre Eide
CO₂-avgift truer bunkringsanlegg og arbeidsplasser i nord
Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.
LH2 Shipping AS / Sigve Hoff Larsen.
Bygger verdens første hydrogendrevne bulkskip
Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.
Oma Baatbyggeri