Livet på sjøen
Fremskritt - men for mange ulykker
Sjøfolk og fiskere jobber i risikoyrker med behov for tiltak, slår en ny STAMI-rapport fast.
UTSATT YRKE: Det er fortsatt for mange ulykker blant sjøfolk, sammenlignet med andre yrkesgrupper, viser STAMI-rapport. (Illustrasjonsfoto)
Bjørn Erik Fjeldstad
De daglige utfordringene på sjøen – med lange arbeidsdager, skiftende værforhold og tøffere arbeidsforhold enn de fleste, stiller strenge krav til alle sjøfolk. Sikkerhet og beredskap er en del av hverdagen. Norge har en lang tradisjon innen maritime yrker, med fiskere og sjøfolk som utgjør ryggraden i norsk industri. Faktabok om arbeidsmiljø og -helse 2024, utgitt av Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI), påpeker at sjøfolk og fiskere er blant de mest risikoutsatte yrkesgruppene i landet. Sektorer som fiske og akvakultur har en betydelig andel arbeidsskader og helserelaterte utfordringer. Til tross for teknologiske forbedringer, er arbeidsforholdene fortsatt krevende.
Sikkerhetsutfordringer
I rapporten, som kom i september, fremheves det at sjøfolk og fiskere er utsatt for mekaniske og ergonomiske belastninger. Spesielt innen fiske er risikoen for alvorlige arbeidsskader høy, med en langvarig historie av dødsfall knyttet til næringen. Denne risikoen forsterkes av tøffe arbeidsforhold, lange arbeidsdager, og ekstreme værforhold. Forholdene har blitt bedre, med færre dødsfall, men gruppen er fremdeles blant de mest utsatte.
STAMI-rapporten slår blant annet fast at «Yrkesspesifikke mekaniske belastninger forekommer både i kvinnedominerte yrker som frisører og renholdere, og i mannsdominerte næringer som bygg og anlegg, landbruk/fiske/akvakultur og bilverksteder.»
Lyspunkt
Til tross for utfordringene peker rapporten på noen positive utviklinger, spesielt innen akvakultur, hvor sysselsettingen har økt markant de siste ti årene. Teknologiske forbedringer har også bidratt til å redusere risikoen for ulykker, selv om mer arbeid trengs for å sikre bedre arbeidsforhold.
Funnenen i STAMI-rapporten bekrefter det tidligere rapporter har påpekt. En rapport fra Riksrevisjonen i 2023 kritiserte Sjøfartsdirektoratets tilsynsmetoder for ikke å være grundige nok til å avdekke de faktiske arbeidsforholdene til sjøfolk og fiskere. Det ble også rapportert en økning i ulykker til sjøs med 40 prosent mellom 2016 og 2021, noe som understreker behovet for forbedrede sikkerhetstiltak. Årsaken til mange av ulykkene, slik Riksrevisjonen påpekte det, var den menneskelige faktor.
Rapporten fra STAMI viser at samtidig som det er positive utviklinger, som økt sysselsetting innen akvakultur og bedre teknologi, forblir sikkerhet og arbeidsforhold i sjøfarts- og fiskerinæringen en utfordring som næringen og myndighetene må jobbe med.
Flere saker
Store skip ser deg ikke, derfor bør du holde god avstand. Hver sommer kommer småbåter altfor nær store fartøy - dette er svært risikabelt. Fra broa på et stort skip kan små båter rett foran baugen havne i blindsonen.
Statslos Alexander Nordahl/Kystverket
– Vi ser dere ikke før det er for sent
KAMPANJE: Sjøfolkene mener dette er den viktigste saken i vår tid. Om Fremskrittspartiet skal støtte sjøfolka, må de også støtte loven, mener Sjømannsforbundet.
Skjermdump fra kampanjen
Frir til Frp før sjøfolks viktigste sak skal avgjøres
Morten Kveim, NSOF, Ralf Stahlke, NSF og Andreas Bakken, Dnmf.
Jógvan H. Gardar
Krigsseilerne hedret på Bygdøynes
Arkiv
Kvinner i transport: Vold og trakassering skal kartlegges
Nils Ragnar Løvhaug
Dette skjer med lovforslaget nå
Olav Berge