Økt fokus på arbeidsmiljø:
Nesten 6000 tilsyn i 2024
Sjøfartsdirektoratet gjennomførte 5916 tilsyn i 2024, med særlig vekt på arbeidsmiljø, psykososiale forhold, mobbing og trakassering.
Alf Tore Sørheim, konstituert sjøfartsdirektør, Marianne Warvik, fagkoordinator for arbeids- og levevilkår og Thomas Angell Bergh, fungerende avdelingsdirektør for operativt tilsyn.
Sjøfartsdirektoratet
jhg@maritimlogg.no
– Mange rederier tar dette på alvor, men det gjenstår fortsatt arbeid for å sikre et inkluderende arbeidsmiljø, sier konstituert sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim i en pressemelding fra Sjøfartsdirektoratet.
Ifølge Sjøfartsdirektoratet omfattet tilsynene blant annet 2241 sertifikatinspeksjoner, 593 dokumentkontroller, 497 uanmeldte fartøytilsyn, 467 bemanningstilsyn og 332 tilsyn etter den maritime arbeidskonvensjonen (MLC). I tillegg ble det gjennomført 105 tilsyn i fiskeflåten.
695 pålegg
Direktoratet opplyser at de i 2024 avdekket brudd på hviletidsregler, manglende arbeidskontrakter og svak dokumentasjon på verne- og miljøarbeid. Totalt ble det gitt 695 pålegg etter MLC-tilsyn og 228 pålegg i fiskeflåten.
For å forsterke tilsynsarbeidet har Sjøfartsdirektoratet forbedret sjekklistene, styrket opplæringen av inspektører og ansatt en fagkoordinator for arbeids- og levevilkår.
317 bekymringsmeldinger
Som et ledd i arbeidet med å sikre gode arbeidsvilkår har direktoratet også opprettet en «Tips oss»-kanal for varsling om kritikkverdige forhold. I 2024 mottok de 317 bekymringsmeldinger, hvorav 45 gjaldt hviletid, 25 manglende kvalifikasjoner og 20 mobbing og trakassering.
– Et godt arbeidsmiljø er avgjørende for sikkerheten om bord. Vi vil fortsette med risikobaserte tilsyn og tettere oppfølging av arbeidsvilkår, sier fagkoordinator Marianne Warvik i pressemeldingen.
Flere saker
Kurt Andre Eide
CO₂-avgift truer bunkringsanlegg og arbeidsplasser i nord
Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.
LH2 Shipping AS / Sigve Hoff Larsen.
Bygger verdens første hydrogendrevne bulkskip
Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.
Oma Baatbyggeri
Første hel-elektriske kombi-katamaran til Lysefjorden
VIKTIG OPPGAVE: Mange operasjoner om bord setter krav til gode vernetiltak, som her på fiskebåten «Havtind». Kim-Helge Fjereide i NSF (innfelt) mener det er på høy tid at verneombudets rolle blir styrket.
Nils Ragnar Løvhaug
Verneombudet skal styrkes
FORBEREDELSER: Stein Roger Flåten (til høyre) er ansvarlig kobbekjøttkokk, mens formann Odd Arne Hermansen assisterer.
Jan Morten Holst
Kobbefest i Tromsø Skipperforening
ENDELIG: Store smil i Stortingets vandrehall etter at loven ble vedtatt. Fra venstre: Hans Sande, NSOF; Hege-Merethe Bengtsson; Dnmf; Bjørnar Skjæran, AP; Kurt Inge Angell, NSF; Kine Asper Vistnes, LO; Rune Støstad, Ap; Are Tomasgard, LO og Steffen Handal, Unio.
Tri Nguyen Dinh