JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Økt fokus på arbeidsmiljø:

Nesten 6000 tilsyn i 2024

Sjøfartsdirektoratet gjennomførte 5916 tilsyn i 2024, med særlig vekt på arbeidsmiljø, psykososiale forhold, mobbing og trakassering.
Alf Tore Sørheim, konstituert sjøfartsdirektør, Marianne Warvik, fagkoordinator for arbeids- og levevilkår og Thomas Angell Bergh, fungerende avdelingsdirektør for operativt tilsyn. 

Alf Tore Sørheim, konstituert sjøfartsdirektør, Marianne Warvik, fagkoordinator for arbeids- og levevilkår og Thomas Angell Bergh, fungerende avdelingsdirektør for operativt tilsyn. 

Sjøfartsdirektoratet

jhg@maritimlogg.no

– Mange rederier tar dette på alvor, men det gjenstår fortsatt arbeid for å sikre et inkluderende arbeidsmiljø, sier konstituert sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim i en pressemelding fra Sjøfartsdirektoratet.

Ifølge Sjøfartsdirektoratet omfattet tilsynene blant annet 2241 sertifikatinspeksjoner, 593 dokumentkontroller, 497 uanmeldte fartøytilsyn, 467 bemanningstilsyn og 332 tilsyn etter den maritime arbeidskonvensjonen (MLC). I tillegg ble det gjennomført 105 tilsyn i fiskeflåten.

695 pålegg

Direktoratet opplyser at de i 2024 avdekket brudd på hviletidsregler, manglende arbeidskontrakter og svak dokumentasjon på verne- og miljøarbeid. Totalt ble det gitt 695 pålegg etter MLC-tilsyn og 228 pålegg i fiskeflåten.

For å forsterke tilsynsarbeidet har Sjøfartsdirektoratet forbedret sjekklistene, styrket opplæringen av inspektører og ansatt en fagkoordinator for arbeids- og levevilkår.

317 bekymringsmeldinger

Som et ledd i arbeidet med å sikre gode arbeidsvilkår har direktoratet også opprettet en «Tips oss»-kanal for varsling om kritikkverdige forhold. I 2024 mottok de 317 bekymringsmeldinger, hvorav 45 gjaldt hviletid, 25 manglende kvalifikasjoner og 20 mobbing og trakassering.

– Et godt arbeidsmiljø er avgjørende for sikkerheten om bord. Vi vil fortsette med risikobaserte tilsyn og tettere oppfølging av arbeidsvilkår, sier fagkoordinator Marianne Warvik i pressemeldingen.

Flere saker

Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.

Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.

LH2 Shipping AS / Sigve Hoff Larsen.

Bygger verdens første hydrogendrevne bulkskip

Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.

Den nye kombi-katamaranen leveres juni 2026, og vil være utstyrt med et moderne elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig kjøre utslippsfritt på hele ruten.

Oma Baatbyggeri

Første hel-elektriske kombi-katamaran til Lysefjorden

FORBEREDELSER: Stein Roger Flåten (til høyre) er ansvarlig kobbekjøttkokk, mens formann Odd Arne Hermansen assisterer.

FORBEREDELSER: Stein Roger Flåten (til høyre) er ansvarlig kobbekjøttkokk, mens formann Odd Arne Hermansen assisterer.

Jan Morten Holst

Kobbefest i Tromsø Skipperforening

ENDELIG: Store smil i Stortingets vandrehall etter at loven ble vedtatt. Fra venstre: Hans Sande, NSOF; Hege-Merethe Bengtsson; Dnmf; Bjørnar Skjæran, AP; Kurt Inge Angell, NSF; Kine Asper Vistnes, LO; Rune Støstad, Ap; Are Tomasgard, LO og Steffen Handal, Unio.

ENDELIG: Store smil i Stortingets vandrehall etter at loven ble vedtatt. Fra venstre: Hans Sande, NSOF; Hege-Merethe Bengtsson; Dnmf; Bjørnar Skjæran, AP; Kurt Inge Angell, NSF; Kine Asper Vistnes, LO; Rune Støstad, Ap; Are Tomasgard, LO og Steffen Handal, Unio.

Tri Nguyen Dinh

Feiret at loven er vedtatt

Store skip ser deg ikke, derfor bør du holde god avstand. Hver sommer kommer småbåter altfor nær store fartøy - dette er svært risikabelt. Fra broa på et stort skip kan små båter rett foran baugen havne i blindsonen. 

Store skip ser deg ikke, derfor bør du holde god avstand. Hver sommer kommer småbåter altfor nær store fartøy - dette er svært risikabelt. Fra broa på et stort skip kan små båter rett foran baugen havne i blindsonen. 

Statslos Alexander Nordahl/Kystverket

– Vi ser dere ikke før det er for sent

KAMPANJE: Sjøfolkene mener dette er den viktigste saken i vår tid. Om Fremskrittspartiet skal støtte sjøfolka, må de også støtte loven, mener Sjømannsforbundet.

KAMPANJE: Sjøfolkene mener dette er den viktigste saken i vår tid. Om Fremskrittspartiet skal støtte sjøfolka, må de også støtte loven, mener Sjømannsforbundet.

Skjermdump fra kampanjen

Frir til Frp før sjøfolks viktigste sak skal avgjøres